VriMiBolide: Lancia Thema 8.32
Het aanstaande vertrek van Lancia uit het Europese autolandschap is een treurige zaak die ongetwijfeld veel autoliefhebbers aan het hart gaat. De Ypsilon, Delta, Flavia, Voyager en Thema staan voorlopig nog wel even in de showroom, maar het einde lijkt nabij. De huidige Voyager en Thema mogen dan gerebadgete Chryslers zijn, laatstgenoemde was in de jaren tachtig en negentig toch echt een eigenzinnige sedan. Te meer omdat de Italianen het nodig achtten om een achtcilinder van Ferrari in de relatief brave en door Giorgetto Giugiaro getekende sedan te lepelen.
De bizarre creatie werd Thema 8.32 gedoopt, waarbij 8 voor het aantal cilinders en 32 voor het aantal kleppen staat. De 2,9 liter V8 was afkomstig uit de Ferrari 308, en er pompte na wat wijzigingen in de eerste serie 8.32's (1987-1989) 215 pk uit. Heden ten dage produceert een respectabele hothatch een vergelijkbaar vermogen, maar in de jaren tachtig was het een hele prestatie. In 6,8 seconden schoot de Italiaanse schone naar de 100 km/h, om vervolgens pas de versnelling op te geven als de naald van de kilometerteller 240 km/h aanwees.
Serie 2 verscheen in 1989 op het toneel, en was omwille van de wetgeving voorzien van een katalysator die wat vermogen wegsnoepte. Het vermogen daalde met 10 pk tot 205 pk, maar dit had alleen een 'negatief' effect voor de topsnelheid van de 1.400 kilo wegende Thema. Die daalde met 5 km/h tot een nog altijd forse 235 km/h.
Vanbuiten zien we een relatief summier aangepaste Thema die zich alleen met z'n badges en subtiele details wist te onderscheiden van z'n burgerlijke broertjes. Achterop de kofferklep monteerde Lancia een spoiler, die normaal gesproken verborgen zit in een daarvoor bestemde holte. Met een draai aan een knop wordt de vleugel elektronisch richting de atmosfeer geschoven.
Van de eerste reeks hebben 2.370 exemplaren het levenslicht gezien. Serie II rolde 1.601 keer onder fabriekspoorten in Turijn door. In 1992 viel het doek voor dit boegbeeld van automobiel lef. De Thema vond een opvolger in de Kappa, die in z'n sterkste vorm met een 205 pk sterke 3.0-liter V6 de pk-adepten van een passend instrument voorzag.
Voor een fantastisch promofilmpje, geheel conform de jaren tachtig compleet met synthesizers, moet hieronder even geklikt worden:
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen