VriMiBolide: Alfa Romeo 147 GTA
Snelle hatchbacks zijn vrijwel altijd een feestje, maar als ze dan ook nog eens uit Italië komen en de naam Alfa Romeo dragen, dan weet de liefhebber dat er een klassieker voor 'm staat. Dat is zeker het geval bij de Alfa Romeo 147 GTA, die alleen al vanwege z'n motor een plekje in deze rubriek verdient. Maar ook de rest van de auto ontlokt felle reacties, deze Alfa bewijst eens temeer dat auto's wel degelijke emotie zijn.
Maar eerst even terug naar dat motorblok. Onder de kap van deze GTA ligt een 3,2-liter V6 die 250 pk voortbrengt. Jazeker, een V6 in een C-segmenter, dat is redelijk uniek en gezien de downsize-trend van de laatste jaren zal deze Alfa waarschijnlijk altijd één van de weinige blijven. De Alfa V6 is bovendien een lust voor het oog, één van de laatste motoren die er echt mooi uit mocht zien. Liefhebbers kunnen ademloos staren naar de verchroomde spruitstukken onder de kap. En dan moet het blok nog gestart worden, want wie wel eens in een GTA heeft gereden, zal z'n ongelooflijke geluid niet snel meer vergeten. Dat past mooi bij de sensationele prestaties: 0-100 in 6,3 seconden en een top van 246 km/h zijn waarden om je vingers bij af te likken.
Rechtdoor
Helaas heeft dat motorblok wel een nadeel: het is nogal zwaar. En omdat de V6 in de neus ligt, wil de 147 GTA het liefst rechtdoor in een bocht. Directe, maar wat lichte besturing, een uitgeklopte koets en een verlaagd onderstel maken de Alfa natuurlijk sportief, maar de grip houdt niet echt over. Om van het tractieprobleem met 250 pk op de voorwielen nog maar te zwijgen. Doorslaande voorwielen in de derde versnelling zijn bepaald geen uitzondering. Voor de liefhebber zal dat echter niet uitmaken. Technisch is de auto misschien niet perfect, maar in emotie overstijgt-ie alles wat in die klasse te koop was.
Daarover gesproken, met een vanafprijs van bijna 40.000 euro was het niet bepaald een koopje. Dat heeft wel voordelen voor wie dit stuk Italiaans genot tweedehands op het oog heeft; de restwaarde is niet bijster sterk. Bijkomend voordeel is dat de auto door z'n forse prijskaartje vrij exclusief is gebleven. Wereldwijd zijn er maar iets meer dan 5.000 van verkocht. Een klassieker in de dop, voor zover-ie dat niet al is natuurlijk. Evenals z'n grotere broer, de 156 GTA (foto 15), overigens.
Concurrenten? Jazeker, die had de GTA ook.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen