Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2005)

Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2005)

Uitvoering147 3.2 V6 24V GTA
Bouwjaar2005

Eindelijk mijn droomauto in bezit

Na mijn laatste eigen auto, de voorgaande Alfa Romeo 147 1.6 Twin Spark, had ik het mezelf al een beetje beloofd: mijn volgende auto wordt een Alfa Romeo 147 GTA met befaamde 3.2 V6 Busso motor. Zo gezegd, zo gedaan.

Nee, even alle gekkigheid terzijde. De Alfa Romeo 147 GTA is eigenlijk wel de reden dat ik vanaf mijn vijftiende Alfa Romeo fanaat ben en zodoende dus ook mijn eerdere "normale" Alfa 147 gekocht had. Dit is echt een jongensdroom die ik eerder dan verwacht werkelijkheid heb kunnen maken. Een droom die ik soms nog steeds niet altijd kan geloven wanneer ik weer eens de V6 Busso opstart in de garage. De auto is tevens voorzien van een Ragazzon einddemper en dat heeft deze auto ook wel echt nodig. Iedere keer als je de auto start wordt je gewoonweg blij. Een geluid wat je niet echt kan vergelijken met andere auto's, dat is wat deze motor in de relatief compacte 147 produceert.

Het bochtenwerk van mijn GTA is ook stukken beter door het achteraf gemonteerde Q2 sperdifferentieel. Ook de remmen hebben de 330mm upgrade gehad. Eerst heb ik proefgereden in een 147 GTA welke al deze upgrades miste, en het is werkelijk een wereld van verschil. De algemene beleving in mijn GTA is heel anders vergeleken met de eerder proefgereden GTA.

Zijn er dan ook minpunten aan mijn 147 GTA? Jazeker. Een rechterachterruit die niet juist gemonteerd is en een rammel heeft daardoor, de versnellingsbak die soms niet helemaal lekker in de 1e versnelling of achteruit wilt, krakende draagarmrubbers (heerlijke nostalgie naar mijn eerdere 147 TS...), een koppeling waarmee je de benen kunt trainen, doffe remklauwen, het verbruik van 1 op 6 en een rammeltje vanuit de kofferklep vanwege een loszittend paneel. De remklauwen worden komende week gespoten, dit zal de auto een stuk mooier laten ogen.

Het rijden met een 147 GTA kun je eigenlijk niet beschrijven. Telkens als ik er in rijdt wordt ik blij. Blij dat de mensen in Italië dat geniale idee hadden om een 3.2 V6 in hun meest compacte model te lepelen. Want eigenlijk is de GTA nergens echt klinisch goed in zoals bijvoorbeeld een Golf R32 of Focus RS van die tijd dat wel waren. Niet de snelste, niet de scherpste, niet de meest doordachte auto. Maar, naar mijn mening, zeker wel de meest leuke. De V6 Busso is een genot om te zien en om door de toeren te horen janken. 50 km/h in de tweede versnelling en dan vol gas, dan weet je waarvoor je om de 300km bij de pomp staat.

Rijplezier in de puurste zin van het woord. Dat is deze auto voor mij. En met het oog op de toekomst ben ik erg bang dat dit iets is wat vele autofanaten zullen gaan missen.