Vorig jaar 1,5 miljard euro fileschade

'Na dit jaar loopt het weer op'

file A2 snelweg

Vorig jaar is de economische schade door  vertragingen in het vrachtverkeer op het hoofdwegennet gestegen naar een record van maar liefst € 1,5 miljard, meldt het AD.

Het transport ondervindt dit jaar eventjes minder hinde als gevolg van de coronacrisis, maar daarna loopt de schade weer in rap tempo op, verwacht het bedrijfsleven. De schade kwam 7 procent hoger uit in 2019 dan een jaar eerder. De kosten van de reistijdverliezen door vrachtauto's waren ruim €468 miljoen.

Daarbij kwamen nog kosten van omrijden en onbetrouwbare reistijden van zo'n €750 miljoen. Tezamen met indirecte kosten bedroeg de totale schade tussen de €1,2 miljard en ruim €1,5 miljard, blijkt uit berekeningen door onderzoeksbureau Panteia. Momenteel blijven de lange dagelijkse files uit door de coronacrisis, maar op termijn zal de drukte op de weg terugkomen. De groeiende bevolking veroorzaakt meer drukte op de weg en ook de vraag naar goederen en daarmee het transport ervan zal blijven stijgen.

Ondernemersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Evofenedex vragen het kabinet daarom dat het rijk het investeringsprogramma in grote verkeersprojecten blijft uitvoeren. Zeker als straks de economie weer aantrekt, loopt het vrachtverkeer weer vast in de files. "Dat we niet meer in wegen hoeven te investeren vanwege corona is echt een illusie", aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post. De ondernemersorganisaties vragen de politiek om investeringen in de belangrijkste transportroutes door te zetten, waarbij specifiek wordt gekeken naar routes die hoog in de top-20 van duurste files staan. Daar wordt het zelfs bij een lagere economische groei de komende jaren te druk om het aanbod aan verkeer soepel te kunnen verwerken.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.