Volvo XC90 T5 wordt B5

'P' voor volledig elektrisch

Volvo XC90

Volvo is begonnen met het uitrollen van zijn nieuwe B-modellen, auto's die van een mild hybrid-techniek zijn voorzien. Nu maakt de XC90 kennis met een nieuwe B5-variant.

Volvo voegt nieuwe B-versies aan het leveringsgamma van steeds meer modellen toe, een aanduiding die voor de nodige verwarring kan zorgen. De XC90 was namelijk al leverbaar als B5, maar daar komt een tweede B5 bij. De al bestaande B5 is een 235 pk sterke dieselversie met mild hybrid-ondersteuning. De tweede B5 die Volvo aan het leveringsgamma van de XC90 toevoegt, is een B5 met een benzinemotor aan boord. Het is die B5 die de T5 vervangt.

De benzinemotor die in de benzine-B5 ligt, is net als in de T5 een 250 pk en 350 Nm krachtige 2,0-liter viercilinder. Dat blok krijgt nu ondersteuning van mild hybrid-techniek. Dat betekent dat ook de XC90 de beschikking krijgt over een 0,4 kWh groot accupakket dat door de starter-generator opgewekte energie kan opslaan. Het 48-voltsysteem ondersteunt de benzinemotor tijdens het accelereren en is in staat om 14 pk en 40 Nm extra op te wekken. Onder aan de streep pakt het verbruik volgens Volvo 0,4 l/100 km gunstiger uit door de komst van het mild hybrid-systeem. Het gemiddelde verbruik ligt nu op 7,1 l/100 km. Verder maakt de XC90 kennis met een vernieuwde achttraps automaat én met een camera- en radargestuurd start-stopsysteem.

De vanafprijs van de XC90 B5 AWD is vastgesteld op € 79.995. Voor dat bedrag rijd je de Momentum Pro. De Inscription en R-Design kosten allebei € 84.995. Daarmee is de auto enkele duizenden euro's goedkoper dan voorheen. Volvo meldt verder dat het naast de aanduidingen B (benzine of diesel mild-hybrid) T (benzine zonder mild-hybrid én plug-ins) en D (diesel zonder mild hybrid) de aanduiding P gaat toepassen voor volledig elektrische modellen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.