Volvo investeert in ombouwen oudste en grootste fabriek

'Torslanda' op de schop voor nieuwe productiemethode

Volvo fabriek

Volvo trekt de portemonnee om zijn oudste en grootste fabriek, Torslanda in Göteborg, klaar te maken voor de productie van elektrische auto's. Daarbij zetten de Zweden onder meer in op een nieuwe productiemethode en een verbeterde logistiek.

De financiële injectie in de fabriek bedraagt 10 miljard Zweedse kronen, omgerekend ruim 960 miljoen euro. Dat geld komt nog bovenop de 2,9 miljard euro die Volvo samen met Northvolt investeert in de bouw van een nieuwe accufabriek en een onderzoekscentrum voor EV-accu's. Die accufabriek komt overigens in de buurt van Torslanda te staan. De logistiek van de bestaande fabriek moet op de schop om de aanvoer van de accu's goed te kunnen verwerken. Ook komt er een extra stuk aan de fabriek waar het accupakket in de vloer van de auto wordt geïntegreerd. De productielijnen zelf worden op hun beurt ook op de aanstaande EV's aangepast.

Verder investeert Volvo in een nieuwe productiemethode: 'mega casting'. Deze techniek wordt nu al toegepast door Tesla bij de Model Y, waarbij de voor- en achterkant uit één stuk aluminium worden gemaakt. Volvo wil dit ook gaan toepassen op de volgende generatie modellen. Daarbij wil Volvo vooral inzetten op de vloer van de auto's, die dan uit één stuk aluminium bestaat. Dat zorgt er volgens Volvo voor dat je meer ruimte in de auto kunt creëren en dat de complexiteit van de fabricage een stuk lager wordt. Daarbij is het nog wel de vraag in hoeverre die uit één stuk bestaande vloer bij een ongeluk vervangen kan worden. Daar zal Volvo bij de daadwerkelijke introductie van de modellen antwoord op moeten gaan geven.

Torslanda draait al mee sinds 1964 en heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 300.000 auto's. In de fabriek zijn 6.500 mensen aan het werk. De verbouwingen aan de fabriek vinden 'de komende jaren' plaats. Een einddatum voor de werkzaamheden geeft Volvo niet.

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.