Volledig Turkse auto in 2021 op de weg
Erdogan presenteert deelnemende bedrijven
Turkije is al jaren een grote autoproducent. Zo werden er vorig jaar bijna 1,5 miljoen auto's gebouwd, waarvan meer dan de helft voor export naar de Europese Unie was bestemd. Tofaş, de grootste autoproducent in het land, bouwt niet alleen auto's als de Fiat Tipo en Doblò, maar ook diverse modellen van Peugeot, Citroën en Opel. Tofaş is goed voor een jaarlijkse productie van 400.000 auto's. Verder rollen in Turkije modellen van Hyundai (i20), Toyota (C-HR, Corolla) en Honda (Civic) van de band. Als het aan Erdogan ligt, heeft Turkije straks ook een volledig eigen auto, zo meldt Reuters.
Het eerste prototype moet in 2019 klaar zijn. De bedrijven Turkcell, BMC, Anadolu, Kıraça en Zorlu gaan zich samen met de ontwikkeling en productie van de auto bezighouden. In het verleden had Turkije overigens al eigen automerken. Naast Anadol, Askam en Özaltin was er in 1961 de Devrim, de eerste in Turkije ontworpen en gebouwde auto ooit.
Lees ook

Waarom zag je vroeger vooral campers van Westfalia en is dat nu een stuk minder?

Dit is waarom mysterieuze auto’s met blauwe lampen andere auto's aan de kant duwen

Nu zijn ze duurder maar Wiborg kon nog voor relatief weinig een Mazda MX-5 als eerste auto kopen

De ooit zo normale Opel Ascona en Ford Taunus zijn 50 jaar later net zo speciaal als Manta en Capri
