Volkswagens MQB-platform moet nog even mee

Nog twee generaties voor modulaire basis

Volkswagen Modularer Querbaukasten (MQB)
Het modulaire MQB-platform van Volkswagen mag er nog even tegenaan. De Volkswagen Group wil de technische basis nog zeker twee generaties blijven voeren.

Het in 2012 op de markt gebrachte MQB-platform debuteerde op Audi's A3 en vond later zijn weg naar de Skoda Octavia, Volkswagen Golf en Leon van concerngenoot Seat. Inmiddels is de basis onder diverse modellen van de Volkswagen Group verschenen, van Ateca tot Superb en van Tiguan tot Atlas en Kodiaq. Ook de volgende twee generaties krijgen de modulaire basis onder zich.

Dat blijkt uit berichtgeving van de Duitse krant Boersen-Zeitung die zich baseert op uitspraken van Herbert Diess, hoofd van Volkswagen. De Volkswagen Group zou er door door het grote aantal modellen dat van het MQB-platform gebruik maakt in geslaagd zijn de kosten stevig terug te dringen. Daarbij zou Diess gemeld hebben dat ook de volgende twee generaties voorwielaangedreven auto's van het concern op MQB-basis komen te staan.

Dat laatste heeft natuurlijk met een noodzakelijke kostenbesparing te maken. Het concern kan de winstmarges vergroten door het platform langer te gebruiken. Eerder liet de Volkswagen Group weten weten stevig op de kosten te gaan letten.

Het concern zou voornemens zijn om omstreeks 2018 jaarlijks zeven miljoen auto's op MQB-basis te verkopen. Het is nog niet bekend of ook de nieuwe Up/Mii/Citigo-drieling op termijn het platform onder zich krijgt geschroefd.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.