Volkswagen verdringt Opel bij occasionexport
Dat blijkt uit cijfers van het VWE. In 2012 werden er nog 324.842 Nederlandse occasions geëxporteerd, in 2013 daalde dit aantal naar 279.036 auto's, maar dat maakte afgelopen jaar nog altijd tot het op één na beste exportjaar uit de historie.
De export van auto's van 25 jaar of ouder steeg met maar liefst 128 procent naar 14.115 auto's, ongetwijfeld een rechtstreeks gevolg van de nieuwe belastingwetgeving die vanaf dit jaar de bezitters van oude diesel- en lpg-auto's hard in de portemonnee raakte.
Het populairste exportmerk was in 2013 Volkswagen, gevolgd door Opel. Dat merk domineerde jarenlang de exportstatistieken, maar zag de export met 24,4 procent meer dalen dan het merk uit Wolfsburg. Toyota heeft een knappe derde plek veroverd.
De grootste stijger is Mercedes-Benz, uiteraard kunnen we hier ook een link leggen met de nieuwe belastingwetgeving. Veel wegenbelastingvrije diesels van weleer waren immers Mercedessen en juist de bezitters van die auto's worden zwaar getroffen door de belastingwijzigingen.
De meest geëxporteerde auto was de Opel Astra (13.849 stuks), gevolgd door de Volkswagen Golf (12.775 stuks). De Volkswagen Passat heeft de laatste plek op het podium (9.833 stuks). De Audi A4 is nummer vier (5.420 stuks) en de BMW 3-serie completeert de top-5 met 5.345 stuks.
Opvallend genoeg worden ook 'groene' auto's veel uitgevoerd. Zo verdwenen er in 2013 27,1 procent meer Priussen naar het buitenland en ook zagen we 200 Nissan Leafs van het Nederlandse wegennet verdwijnen.
Top slot de landen top-10, waar we zien dat Oost-Europese en Afrikaanse landen domineren:
Positie | Land | Aandeel |
1 | Polen | 18,2% |
2 | Libië | 12,8% |
3 | Litouwen | 7,9% |
4 | België | 7,7% |
5 | Duitsland | 6,8% |
6 | Roemenië | 3,9% |
7 | Georgië | 3,2% |
8 | Benin | 3,1% |
9 | Nigeria | 2,8% |
10 | Frankrijk | 2,6% |
Bron: VWE