AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volkswagen verbetert DSG-transmissie
Volkswagen komt eind dit jaar met een vernieuwde DSG-transmissie. De nieuwe versnellingsbak is compacter en telt een versnelling extra.
Volkswagen komt eind dit jaar met een vernieuwde DSG-transmissie. De nieuwe versnellingsbak is compacter en telt een versnelling extra.
Deautomatische versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt al razendsnel. Volkswagen gaat echter de natte plaatkoppelingen voor droge exemplaren vervangen. Het concern belooft nog snellere schakeltijden. Er is immers geen vloeistofbadje aanwezig, en hierdoor vergt het wisselen van verzet minder weerstand. En doordat de Direct Shift Gearbox over minder olie beschikt, is hij compacter en kan hij dwars geplaatst worden. In plaats van 7 liter, bevat de zeventraps DSG slechts 1,7 liter olie. Dat betekent dat DSG ook in een auto van het formaat Polo past. Door de transmissie zeven verzetten te geven, konden de ingenieurs de eerste versnelling een kortere overbrenging geven, wat de acceleratietijd vanuit stilstand verkort. De hoogste versnelling is juist extra lang zodat de motor zuiniger omspringt met brandstof.
Er is voorlopig een maar aan de zeventraps DSG. Volkswagen meldt dat de nieuwe versnellingsbak voorlopig niet meer dan 170 pk aan kan en een maximaal koppel van 320 Nm. De eerste motoren die met de DSG 7-bak leverbaar worden zijn de 1.4 TSI en de 1.9 TDI. Overigens meldt Volkswagen ook dat de 1.6 FSI met 115 pk in onder meer de Golf, de Golf PLus, de Jetta en de Passat plaats maakt voor de 122 pk sterke 1.4 TSI. De Golf Variant is al met de minst sterke motor met compressor en turbo leverbaar.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Taigo R-Line Business+ | Achterlichten LED | Airconditioning automatisch, 2-zone (Climatronic) | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2024
- 10 km
€ 29.950

Volkswagen Polo R-Line Edition | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterlichten LED | Afstandscontrolesysteem (Front Assist)
- 2025
- 10 km
€ 36.115

Volkswagen Polo R-Line Edition | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterlichten LED | Afstandscontrolesysteem (Front Assist)
- 2025
- 10 km
€ 36.115
Lees ook
Nieuws
‘Elektrische Volkswagen Golf met 9 maanden uitgesteld om budgetredenen’
Autotest
Dubbeltest: Volkswagen Tayron vs. Mazda CX-60 - Plug-in hybrides in tussenformaat
Reportage
In Volkswagen-Audi-collectie van Audi Brussel zit een Lupo TDI die zeldzamer is dan een 911 uit 1972
Nieuws
VW-baas: 'Anti-EV-sentiment zal verdwijnen zodra er betaalbare opties komen'
Nieuws