Volkswagen toont nieuwe 1,5-liter TSI
Omgekeerd downsizen
Eind 2016 komen we de nieuwe 1,5-liter metende TSI voor het eerst op de markt tegen, aanvankelijk in twee vermogens: 130 pk en 150 pk. Het blok is voorzien van een turbo met variabele turbogeometrie (VTG), dus met elektrisch verstelbare schoepen op het turbinewiel. Zo kan de gasstroom efficiënter geregeld worden zodat de turbo zowel bij lage als hoge druk beter tot zijn recht komt.
Volgens Volkswagen is het maximumkoppel bij 1.300 toeren beschikbaar. Het gemiddeld verbruik moet - vergeleken met vergelijkbare, huidige motoren - met zo'n 1,0 l/100 km zijn gedaald. Ook is het blok uitgerust met cilinderuitschakeling. De variant met 130 pk is volgens Volkswagen 10 procent efficiënter dan de 125 pk sterke 1.4 TSI die hij zal vervangen. Het blok zal 0W20 olie - dus met lage viscositeit - gebruiken als smeermiddel. Opvallend is dat Volkswagen kiest voor een 1.5 om de huidige 1.4 TSI's te vervangen. Veelal zoeken merken het in het verkleinen van de cilinderinhoud.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TSi 90pk R-Line Airco Cruise-control
- 2012
- 142.835 km

Volkswagen ID.3 First 58kWh | SOH 84% | Navi
- 2020
- 284.262 km

Volkswagen Arteon 1.4 TSI 218PK DSG eHybrid R-Line Business+ / Virtual Cockpit Pro / Elektrisch Trekhaak / Elek. Achterklep / IQ Light / Side Assist / 360 Camera / 19"LMV
- 2022
- 56.542 km
Lees ook

Even over en uit voor Volkswagen ID Buzz in Verenigde Staten

Waarom zag je vroeger vooral campers van Westfalia en is dat nu een stuk minder?

Volkswagen ID Cross: voor als de elektrische Polo je te laag is

Volkswagen Touareg tot wel €10.000 goedkoper in laatste levensfase




