Volkswagen Tharu XR: langere T-Cross voor de budgethoek

T-Cross-chaos

Volkswagen Tharu XR

In China heeft Volkswagen een zoveelste variant op het T-Cross-thema bedacht. Maak kennis met de Volkswagen Tharu XR, een als relatief goedkope cross-over in de markt gezette nieuwkomer, die technisch gelieerd is aan de welbekende T-Cross. Net als veel andere Chinese cross-overs van Volkswagen, overigens.

Autoland is groot. Heel groot. Niet alleen binnen Europa zijn auto's te koop die hier in Nederland niet te krijgen zijn, ook buiten ons werelddeel gebeurt een boel. Enorm veel zelfs. Geregeld spieken we over de grens om te zien wat zich daar allemaal afspeelt. We kunnen lang niet alles behandelen, maar doen in dit artikel wel een dappere poging om de Chinese compacte cross-over-waanzin van Volkswagen te belichten. Het heeft namelijk weer een nieuwe. Dit is de Volkswagen Tharu XR.

Wie het nieuws op AutoWeek al jaren op de voet volgt, weet vast dat Volkswagen in China meerdere varianten van de T-Cross verkoopt. Dat komt vooral doordat het in China twee samenwerkingsverbanden heeft die min of meer los van elkaar opereren en modellen leveren die met die van de ander overlappen. Zo kun je bij SAIC-VW aankloppen voor een cross-over die Volkswagen T-Cross heet. Net als elk ander T-Cross-derivaat is die 10 centimeter langer dan onze T-Cross en is ook de wielbasis van het model met 2,65 meter 10 centimeter groter. FAW-VW verkoopt ook een (langere) T-Cross, maar die lijkt meer op de Braziliaanse variant en gaat er als Volkswagen Tacqua door het leven. Overigens verkoopt Volkswagen de T-Cross in India ook in verlengde vorm, maar dan als Taigun. Schijnbaar zijn er nog niet genoeg T-Cross-derivaten. Voor deze nieuwe Volkswagen Tharu XR heeft Volkswagen in China namelijk wéér een T-Cross als basis genomen.

Volkswagen T-Cross facelift

Dat de Tharu XR gerelateerd is aan deze T-Cross is evident.

De Volkswagen Tharu XR is door SAIC Volkswagen ontwikkeld. Dat de Tharu XR gelieerd is aan de T-Cross, wordt direct duidelijk als je naar het middenschip van de carrosserie kijkt. SAIC Volkswagen heeft met de Tharu XR echter niet de vervanger van zijn T-Cross gepresenteerd. Zowel het Tharu- als het XR-deel van de naam is belangrijk. SAIC Volkswagen verkoopt in China namelijk al een SUV die Tharu heet. Feitelijk is dat de Chinese versie van een SUV die elders – onder meer in de Verenigde Staten – Taos heet. Die Tharu/Taos is in zekere zin het model dat Volkswagen tussen de T-Cross en de Tiguan heeft geperst. Net als de Seat Ateca en Skoda Karoq staat die Tharu op dezelfde variant van het MQB-platform als de T-Roc en de Audi Q2. De Tiguan staat op de A2-variant ervan. En de Tharu XR dan? Die gaat in China als goedkoper alternatief voor de Tharu de markt op.

Dat is waar het XR-deel om de hoek komt kijken. Volkswagen gebruikt de XR-toevoeging al voor de Lavida XR, een goedkoper alternatief voor de Lavida. De Volkswagen Tharu XR staat dan ook niet een versie van het grotere MQB-platform, maar deelt zijn basis gewoon met de T-Cross en al diens derivaten. De Volkswagen Tharu XR heeft dan ook de wielbasis van de 'verlengde T-Cross' (2,65 meter). Toch is de auto een stuk langer. Doordat de overhangen aan de voor- en achterzijde aanzienlijk langer zijn, strekt de Tharu XR zich uit over een afstand van 4,36 meter. Daarmee valt hij dus netjes tussen de 4,2 meter lange Chinese T-Cross/Tacqua en de Tharu (4,45 meter) in.

Relevant voor Nederland? Totaal niet. Puur informatie die je zelfs op een kringverjaardag aan niemand kwijt kunt? Zeer zeker.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.