Volkswagen onthult 10-traps DSG en monsterdiesel
Downsizen is het toverwoord in autoland, en dat zal het voorlopig ook wel blijven. Volkswagen heeft een nieuwe 2,0-liter viercilinder TDI gepresenteerd, die liefst 14 procent krachtiger en zuiniger is dan de 240 pk sterke biturbodiesel, die onlangs in de nieuwe Passat werd gelepeld.
Het nieuwe blok pompt er dankzij een tweetraps elektrische turbo - een nieuw systeem dat de kleptiming beheert en een injectiesysteem dat 2.500 bar kan hanteren - liefst 272 pk uit. Naar het koppel moeten we voorlopig nog even gissen.
Een andere noviteit is een hagelnieuwe 10-traps DSG-transmissie. De automatische bak gaat in 2016 in productie. Volgens de Duitse technici kan de automaat een koppel tot 550 Nm aan, wat erop wijst dat we hem waarschijnlijk in een breed scala aan toekomstige Volkswagens gaan tegenkomen.
Kijken we verder, dan komen het start-stopsysteem 2.0 tegen. Dit schakelt de motor niet alleen bij stilstand uit, maar ook al bij snelheden onder de 7 km/h. Er is ook een nieuwe 'coasting-functie' bedacht, waarbij de krachtbon zich bij hogere snelheden kan uitschakelen zodra je je voet van het gaspedaal haalt.
Bovenstaande noviteiten maken deel uit van Volkswagens voornemen om in 2018 het meest duurzame automerk ter wereld te zijn.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Even over en uit voor Volkswagen ID Buzz in Verenigde Staten

Waarom zag je vroeger vooral campers van Westfalia en is dat nu een stuk minder?

Volkswagen ID Cross: voor als de elektrische Polo je te laag is

Volkswagen Touareg tot wel €10.000 goedkoper in laatste levensfase







