AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volkswagen Jetta met nieuwe generatie TDI
Naast Mercedes doet ook Volkswagen een duit in het Bluetec-zakje met de Jetta TDI concept car. De nieuwe TDI is een voorbode van de volgende generatie Volkswagen-diesels.
Naast Mercedes doet ook Volkswagen een duit in het Bluetec-zakje met de Jetta TDI concept car. De nieuwe TDI is een voorbode van de volgende generatie Volkswagen-diesels.
Dat Volkswagen de nieuwe TDI in de Jetta presenteert, is niet toevallig: de Jetta is in de Verenigde Staten erg populair en dus een ideaal uithangbord voor een Bluetec diesel. Onder de Bluetec-vlag willen Volkswagen, Audi en Mercedes-Benz samen de Amerikaanse afkeer van dieselauto's wegnemen.
Opvallend is dat Volkswagen de pompverstuivers laat voor wat die zijn en overstapt op de algemenere common-rail dieseltechnologie. De reductie van de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) was het belangrijkste uitgangspunt bij de ontwikkeling van de motor. En dat is gelukt: de nieuwe TDI stoot 90 procent minder stikstofoxiden uit dan een conventionele dieselmotor.
Daarmee lukt het Volkswagen om te voldoen aan de Californische Bin 5 milieueisen, de strengste ter wereld. De nieuwe TDI-motor zal ook worden gebruikt in de Golf. Voor de grotere modellen komt Volkswagen met de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Bij dit systeem wordt de vloeistof ureum in de uitlaat gespoten om ervoor te zorgen dat ook deze zwaardere auto's aan de strenge milieunormen voldoen.
Opvallend is dat Volkswagen de pompverstuivers laat voor wat die zijn en overstapt op de algemenere common-rail dieseltechnologie. De reductie van de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) was het belangrijkste uitgangspunt bij de ontwikkeling van de motor. En dat is gelukt: de nieuwe TDI stoot 90 procent minder stikstofoxiden uit dan een conventionele dieselmotor.
Daarmee lukt het Volkswagen om te voldoen aan de Californische Bin 5 milieueisen, de strengste ter wereld. De nieuwe TDI-motor zal ook worden gebruikt in de Golf. Voor de grotere modellen komt Volkswagen met de SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Bij dit systeem wordt de vloeistof ureum in de uitlaat gespoten om ervoor te zorgen dat ook deze zwaardere auto's aan de strenge milieunormen voldoen.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Als de Volkswagen Jetta in Europa nog bestond, was dit de nieuwe
Nieuws
De nieuwste Volkswagen Jetta heeft een ‘booskijker’ als in de jaren 90
Achtergrond
Zo veel exemplaren van de Volkswagen Jetta I en II zijn er nog in Nederland
Nieuws
Volkswagen Jetta (1980) - In het Wild
Op Zoek Naar