Volkswagen ID7 S: tweelingbroer van elektrische ID7

Niet relevant, zijdelings interessant

Volkswagen ID7 S

De ene automarkt is de andere niet en dus zijn er elders heel wat modellen te koop die je in Europa nooit op de weg zult zien. Een daarvan is deze splinternieuwe Volkswagen ID7 S, een technische tweelingbroer van de Volkswagen ID7, maar dan met een ander gezicht én een andere bilpartij.

Liefhebbers van automobiele curiosa kunnen zich op de Chinese automarkt ongetwijfeld eindeloos vermaken. Uiteraard worden er tientallen, zo niet honderden modellen verkocht die je in Europa niet kunt kopen, veelal van merken die ondanks de stortvloed aan Chinese merken met Europese ambities hier niet actief zijn. Merken die we hier wél al decennia kennen, voeren in China vaak een lastig te doorgronden strategie, compleet met soms wel meerdere joint ventures die afzonderlijk van elkaar in de basis dezelfde modellen verkopen. Denk aan Honda, maar ook zeker aan Volkswagen. De Volkswagen ID7 die je in Nederland kent, wordt in China door het samenwerkingsverband FAW-Volkswagen verkocht. Volkswagens andere Chinese joint venture, SAIC-Volkswagen, hoeft het niet zonder ID7 te doen, maar krijgt zijn eigen versie ervan. Deze Volkswagen ID7 S.

Volkswagen ID7

De Volkswagen ID7 zoals je die hier kunt kopen.

In april vorig jaar blikte SAIC-Volkswagen al vooruit op de komst van een eigen variant van de Volkswagen ID7. Destijds werd de auto in een camouflageprintje getoond en droeg hij de naam ID.Next. In de database van het Chinese ministerie van Industrie en Informatie Technologie hebben we de eerste foto's én de eerste informatie van de definitieve versie gevonden. Hij heet ID7 S en is aan zowel voor- als achterzijde anders dan 'onze ID7'.

De Volkswagen ID7 S heeft compleet eigen koplampen en afwijkend bumperwerk. Net als bij de hier bekende Volkswagen ID7 zijn de koplampers door middel van een ledstrip met elkaar verbonden, al loopt die ledstrip nu aan de onderzijde van de koplampen in plaats van erboven. Ook loopt de strip helemaal door onder de koplampen, terwijl die bij de internationale ID7 zich slechts tussen de kijkers bevindt. Ook aan de achterzijde is de ID7 S anders dan zijn reeds onthulde tweelingbroer. Hij krijgt namelijk een compleet eigen achterlichtpartij en ook hier zien we afwijkend bumperwerk. De wielbasis van de ID7 S is met 2,97 meter gelijk aan die van de ID7-zonder-S. Wel is de Volkswagen ID7 S met zijn lengte van 5,03 meter zo'n 7 centimeter langer dan de ID7 die je in Europa kunt bestellen.

De ID7 is niet het eerste ID-model van Volkswagen dat in China een tweelingbroer heeft. De ID4 zoals je die in Europa kent, verkopen de Chinese samenwerkingsverbanden van Volkswagen als ID4X en ID4 Crozz. Overigens bestaan er in China ook ID-modellen die überhaupt geen Europese versie hebben: de ID6 X en ID6 Crozz. Dat zijn aan de ID4 en ID5 gerelateerde elektrische SUV's waarvan de eerste in China door SAIC-Volkswagen en de tweede door FAW-Volkswagen worden geleverd.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.