Volkswagen I.D. Crozz

Derde hoofdstuk in I.D.-geschiedenis

Volkswagen I.D. Crozz
Volkswagen I.D. CrozzVolkswagen I.D. CrozzVolkswagen I.D. CrozzVolkswagen I.D. CrozzVolkswagen I.D. CrozzVolkswagen I.D. CrozzVolkswagen I.D. CrozzVolkswagen I.D. CrozzVolkswagen I.D. Crozz
Volkswagen voegt in Sjanghai een derde hoofdstuk toe aan z'n autonoom-elektrische I.D.-offensief. Na de eerste I.D. en de 'Buzz' is het nu tijd voor de Crozz!

Daarmee zijn er nu dus drie concept-cars op Volkswagens MEB-platform, waarop in de nabije toekomst productiemodellen komen te staan. De I.D. Crozz is, zoals de naam al suggereert, een cross-over die qua uiterlijk helemaal past bij de huidige trend. De aflopende daklijn en duidelijk geaccentueerde wielkasten geven 'm een stoer en ook ietwat sportief uiterlijk, waarbij de achterzijde ons zelfs enigszins aan de Mercedes-Benz GLC Coupé doet denken.

De I.D. Cross mag dan op hetzelfde platform staan, hij is wel een stuk krachtiger dan de eerste Volkswagen met de naam I.D. In plaats van 170 levert deze cross-over 302 pk. De actieradius is met 500 km in ieder geval in theorie zeer bruikbaar. Bovendien kan de Crozz in dertig minuten tot 80 procent worden opgeladen.

Het interieur vertoont grote uiterlijke overeenkomsten met dat van de eerste I.D. Ook hier is het stuur in het dashboard weg te vouwen, waarna de inzittenden zich kunnen laten rijden door wat Volkswagen 'I.D. Pilot' noemt. In die modus laat de Crozz met ingenieuze exterieurverlichting aan de buitenwereld weten dat er geen mens aan het roer zit. Het interieur is een oase van strak design, ledverlichting en ingenieuze informatievoorziening. Dankzij een filtersysteem dat Volkswagen eenvoudigweg CleanAir noemt, moet de luchtkwaliteit binnenin van een uitzonderlijk hoog niveau zijn. Niet alleen de temperatuur, maar ook de luchtvochtigheid laat zich instellen.

Net als de eerdere concept-cars van deze familie blikt de Crozz vooruit op een productiemodel. Dat staat voor 2020 gepland, min of meer tegelijkertijd met de reguliere I.D. Het I.D. Pilot-systeem volgt vijf jaar later. Volkswagen presenteerde z'n uitgebreide elektrische plannen in de nasleep van Dieselgate. Het MEB-platform is een gevolg van de omwenteling die het bedrijf naar aanleiding daarvan heeft gemaakt.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.