AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volkswagen: groot groeien in Amerika
Volkswagen wil de komende jaren in de VS nadrukkelijk gaan zagen aan de stoelpoten van Toyota. In 2018 moeten daar vier keer zo veel auto's worden verkocht als nu.
De Volkswagen Groep wil in 2018 jaarlijks een miljoen auto's van de merken Volkswagen en Audi verkopen. "Ons marktaandeel is op het moment twee procent. En dat is niet genoeg", zegt Stefan Jacoby, de directeur van VW in de VS, in de Duitse editie van de Financial Times. Dit jaar komt verkoop van zijn merken uit op zo'n 250.000 stuks.
Volkswagen wil vooral aan de stoelpoten van Toyota gaan zagen. Zo hebben de Japanners dit jaar alleen al van de Camry tot nu toe 264.000 stuks verkocht. Om die auto te beconcurreren komt er vanaf 2011 een speciaal voor de VS ontwikkeld model dat langer en breder is dan onze Passat, maar met een prijs van 20.000 dollar flink goedkoper. Dat is precies de klasse waarin de Camry opereert.
"De productie start in 2011 in Tennessee en dat is precies het goede moment. In 2010 blijft de markt traag en verwachten we in de VS een verkoop van 10,5 miljoen auto's. In de jaren daarna moet dat weer oplopen tot veertien tot vijftien miljoen stuks." In de komende drie tot vier jaar verwacht Volkswagen de verkopen tot 400.000 tot 450.000 stuks te laten stijgen.
Om de groei te bereiken moet Volkswagen beginnen om het merk opnieuw neer te zetten in de VS. "Volkswagen maakt deel uit van de Amerikaanse popcultuur. Daarom hebben de mensen hier er een sterkere emotionele binding mee dan met Toyota. Het nadeel is dat mensen hier bij Volkswagen nog steeds aan de Kever denken. Het doel is om in Amerika een zelfde bekendheid te krijgen als Toyota."
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen T-Cross R-Line Business | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterlichten LED | Afstandscontrolesysteem (Front Assist)
- 2025
- 16 km
€ 37.950

Volkswagen Tiguan R-Line Edition - eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) | Bekleding, leder 'Vienna' incl. stoelventilatie en elektrische bestuurderstoel
- 2025
- 15 km
€ 57.917

Volkswagen ID.7 Pro Business | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Afstandscontrolesysteem (Front Assist), met voetgangers- en fietsersherkenning | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2025
- 10 km
€ 54.205
Lees ook
Nieuws
Elektrische Volkswagen ID Touareg op komst, eerste op SSP-basis
Nieuws
De nieuwe T-Roc is de eerste hybride Volkswagen in jaren
Nieuws
‘Elektrische Volkswagen Golf met 9 maanden uitgesteld om budgetredenen’
Autotest
Dubbeltest: Volkswagen Tayron vs. Mazda CX-60 - Plug-in hybrides in tussenformaat
Reportage