Volkswagen CrossBlue toont flexibiliteit MQB

Volkswagen CrossBlue Concept
Volkswagen CrossBlue ConceptVolkswagen CrossBlue ConceptVolkswagen CrossBlue ConceptVolkswagen CrossBlue ConceptVolkswagen CrossBlue Concept

Ook Volkswagen laat zich niet onbetuigd op de NAIAS in Detroit. De Duitsers nemen een concept voor een zevenzits SUV mee: de CrossBlue Concept.

De CrossBlue is een zes- of zevenzits SUV op basis van de MQB-architectuur van de Volkswagen Group. Op dit moment associeer je MQB nog met C-segmenters als de Golf, maar de CrossBlue tapt uit een geheel ander vaatje. De SUV is maar liefst 4,99 meter lang, 2,02 meter breed en 1,73 m hoog. Dat is dus 75 cm langer, 22 cm breder en 28 cm hoger dan een Golf.

Het woord 'Blue' in de naam duidt meestal op een dieselmotor en dat klopt in dit geval ook. De aandrijflijn bestaat uit een 190 pk sterke TDI, twee elektromotoren (55 pk voor, 115 pk achter) en een zestraps DSG-transmissie. De auto slaat zijn energie op in lithium-ion-accu's en het gecombineerde vermogen is 306 pk. De sprint naar 100 km/h kost 7,5 seconden en de topsnelheid is 204 km/h. Belangrijker is echter het verbruik: alleen met TDI-motor is dit 4,9 l/100 km, als ook de elektromotoren optimaal bijspringen is dit 2,1 l/100 km. De volledig elektrische actieradius is 33 kilometer. Aan de andere kant van het spectrum hebben we de modus 'Sport', waarbij de volledige 306 pk beschikbaar is.

2.000 liter

Standaard is de CrossBlue een zeszitter, maar de middelste zitrij kan zodanig worden opgesteld dat de concept-car een zevenzitter wordt. Achter de derde zitrij is ruimte voor 335 liter bagage. Wie deze zitrij neerklapt, heeft de beschikking over 812 liter bagageruimte. Wie ook nog de middelste zitrij neerklapt, kan 2.000 liter bagage meenemen.

Volkswagen houdt zich op de vlakte over de plannen met deze CrossBlue Concept. Het wordt duidelijk géén opvolger van de Touareg, maar is mogelijk wel een voorbode van een zevenzitter op basis van de nieuwe Tiguan.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.