Volkswagen boekt forse stijging in EV-verkoop
ID4 verkooptopper
De Volkswagen Group verkocht in de eerste helft van dit jaar fors meer EV's dan dezelfde periode in 2020. Ook de plug-in hybrides maakten een flinke groei in de verkoopaantallen door. Met name de ID-modellen van Volkswagen zijn populair.
Wereldwijd verkocht de Volkswagen Group in de eerste helft van 2021 170.939 EV's. In de eerste zes maanden van 2020 waren dat er nog 64.462, wat betekent dat de EV-verkoop met ruim 165 procent groeide. De verkoop van plug-in hybrides groeide nog iets harder: van 56.303 naar 171.300 auto's. In Europa verkocht de Volkswagen Group met 128.078 exemplaren veruit de meeste elektrische modellen, gevolgd door de Verenigde Staten (18.514) en China (18.285). Van het aantal verkochte EV's nam Volkswagen met 92.859 auto's het leeuwendeel voor zijn rekening, gevolgd door Audi en Porsche met respectievelijk 32.775 en 19.822 stuks. Skoda en Seat sluiten de gelederen met respectievelijk 17.697 en 6.172 auto's.
Bovenaan het lijstje van de vijf bestverkochte modellen staat de ID4 met 37.292 exemplaren. De ID3, die overigens langer op de markt is, volgt op de tweede plaats met 31.177 exemplaren. Op het erepodium houdt de Audi E-tron, die inmiddels alweer een tijdje op de markt is, de derde plaats bezet met 25.794 verkochte auto's. Dat is overigens inclusief de Sportback. De vierde plaats is voor de Porsche Taycan en de onlangs uitgebrachte Taycan Cross Turismo met in totaal 19.822 stuks. Op de vijfde plaats staat ook weer een relatief oudgediende: de e-Up, die 17.890 keer de showroom uit reed.
Toekomstplannen
Overigens is dit pas het begin van het elektrische offensief van de Volkswagen Group. De komende jaren volgen nog veel meer modellen, waarbij het vanaf 2026 de bedoeling is dat alles op het SSP-platform komt te staan. Tot die tijd maakt Wolfsburg voor de elektrische modellen gebruik van het MEB-platform en komt ook het eerste model op het hoger geplaatste PPE-platform eraan. Er zit dus nog genoeg in het vat.
Lees ook

Volkswagen Group: 'Android Automotive blijft 15 jaar up-to-date'

Volkswagen werkt aan geheel eigen EV-aandrijflijnen

Volkswagen wint rechtszaak van Greenpeace

Volkswagen legt meer focus op elektrisch rijden

Rechtbank geeft Greenpeace weinig kans tegen Volkswagen

Consumentenbond sleept Volkswagen weer voor rechter
Lezersreacties (75) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.