Volga verdwijnt
"Het is het voor ons niet meer waard om een automerk op te bouwen," bevestigt GAZ-directeur Bo Andersson. "We hebben de meest efficiënte autofabriek in Rusland en die gaan we gebruiken om auto's te bouwen voor andere fabrikanten."
Dat betekent dus dat deze Volga Siber het laatste product is van de fabriek. Dat is een omgemerkte Chrysler Sebring die na het bijna-faillissement in 2009 in productie werd genomen. Volga is één van de merken van de GAZ Group en gaat het dus niet redden. Verder worden er nog bestelauto's, vrachtauto's en zware industriële machines gemaakt. In 2010 was er nog een nettowinst van zo'n vijftig miljoen euro. Dat zijn overigens de eerste cijfers die bekend zijn gemaakt sinds 2007.
In Nizhny Novgorod is inmiddels een contract getekend met Volkswagen ter waarde van 200 miljoen euro voor de productie van de Skoda Yeti, Volkswagen Jetta en Skoda Octavia. Aan het einde van 2012 gaat die eerste in productie. Dan heeft de Chevrolet Aveo gezelschap, die vanaf de helft van 2012 uit die fabriek komt. Jaarlijks moeten daarvan 30.000 stuks worden gebouwd.
Westerse fabrikanten zijn er als de kippen bij om hun vleugels uit de spreiden in Rusland. Renault verhoogde onlangs bijvoorbeeld zijn aandeel in AvtoVaz. De verwachting is dat Rusland in 2015 Duitsland passeert als grootste automerk van de wereld.