Viva Italia: Alfa Romeo!

Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo SZAlfa Romeo 75Alfa Romeo MontrealAlfa Romeo 8C CompetizioneAlfa Romeo Spider DuettoAlfa Romeo 156Alfa Romeo 33Alfa Romeo AlfettaAlfa Romeo 164Alfa Romeo ArnaAlfa Romeo Alfa 6Alfa Romeo BreraAlfa Romeo 90Alfa Romeo Alfasud
Deze week laten we ons bij AutoWeek inspireren door al het moois dat Italië ons op automobiel gebied heeft gebracht. AutoWeek 37 staat er vol mee en op deze plaats zetten we elke dag de 10 mooiste - maar ook de miskleunen - creaties van een Italiaans merk in het zonnetje. Vandaag: Alfa Romeo.

We trappen deze Italiaanse week af met de 10 meest bijzondere modellen van Alfa Romeo sinds 1960. Uiteraard volledig subjectief geselecteerd en in compleet willekeurige volgorde gerangschikt. Geniet met ons mee!

1. De Giulia (1962). Eenvoudig gelijnd maar o zo stijlvol sedannetje. Een van de eerste compacte auto's met een relatief sterke motor. Was er met twee enkele of twee dubbele koplampen. Bleef tot 1978 in productie.

2. De SZ (1989). Extreem project op basis van de 75, bijgenaamd 'Il monstro' (het monster). Ontstaan in samenwerking met Zagato. Er zijn er slechts iets meer dan 1.000 geproduceerd. De open versie (RZ) is nog exclusiever.

3. De 75 (1985). Opvolger van de Giulietta en samen met de Spider Alfa's laatste achterwielaandrijver tot de 8C Competizione. Tevens laatste 'echte' Alfa voordat Fiat het merk in 1986 overnam. Bijzondere versies: de 1.8 Turbo en 3.0 V6

4. De Montreal (1970). Schitterende coupé van de hand van Marcelo Gandini op basis van de Giulia GTV. Voorzien van een 2,6-liter V8 van 200 pk en beweegbare 'lamellen' voor de koplampen. Werd mede door de hoge prijs geen groot succes.

5. De 8C Competizione (2007). Op Maserati-techniek gebouwde sportwagen met 450 pk sterke 4.7 V8. De vraag was veel groter dan de 500 exemplaren die er uiteindelijk zijn gebouwd. Kwam in 2009 ook als Spider, ook in een oplage van 500 stuks.

6. De Spider (1966). Klassieker uit de koker van Pininfarina. Begonnen als 'Duetto' bleef-ie in vier generaties bijna drie decennia in productie, al werd-ie er naarmate de tijd vorderde niet mooier op. Een nieuwe Spider komt in 2015.

7. De 156 (1997). Verfrissend design van Walter de'Silva legde de 156 geen windeieren. Viel op door 'verborgen' deurgrepen voor de achterportieren. Ook verkrijgbaar als fraaie Sportwagon en brute GTA. Giugiaro tekende voor de facelift van 2003.

8. De 33 (1983). Succesnummer dat beroemd werd vanwege z'n boxermotoren, variërend van 1,2 tot 1,7 liter. Kreeg in 1989 een grondige facelift. Oorspronkelijke ontwerp van Ermanno Cressoni, Sportwagon kwam van Pininfarina.

9. De Alfetta (1972). Vormde met z'n Transaxle-ontwerp de basis voor de 75, 90 en GTV. Klassiek lijnenspel, fijne motoren en goede rijeigenschappen maakten van de Alfetta een prettig pakket. Stijlvolle GTV viel net buiten onze top 10.

10. De 164 (1987). Pininfarina-ontwerp uit 1982 kwam vijf jaar later pas op de markt, samen met Project Tipo 4-broeders Saab 9000, Fiat Croma en Lancia Thema. Was er ook met Q4-vierwielaandrijving en als heftige Procar met 3.5 V10.

Dat het niet altijd raak is bij Alfa Romeo, bewijzen de in samenwerking met Nissan vervaardigde Arna, de mislukte Alfa 6, de uit proportie getrokken Brera, het matige Alfetta-aftreksel 90 en de mooie maar niet zo goede Alfasud...

Behoefte gekregen aan nog meer moois uit Italië? Haal dan AutoWeek 37, die werkelijk uit z'n voegen barst van de Italiaanse schonen!

PRIVATE LEASE Alfa Romeo

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.