Vijf jaar Mitsubishi Outlander PHEV - Achtergrond

Succes met een duwtje

Mitsubishi Outlander PHEV plug-inhybride Duurtest
AutoWeek 11 2019
AutoWeek 11 2019

Je leest het in AutoWeek 11 2019

Liefde gaat door de portemonnee. Toen het fiscale stelsel een lekkere korting in het vooruitzicht stelde voor wie plug-in hybride reed, was de Mitsubishi Outlander PHEV ineens niet aan te slepen. En dat terwijl Mitsubishi net de bons had gegeven aan de Nederlandse fabriek. Die gekte is inmiddels vijf jaar geleden. Vanachter onze duurtest Outlander, waarvoor inmiddels de volle 22 procent dient te worden bijgeteld, blikken we terug.

De gekte rond de Jaguar I-Pace in de laatste maand van 2018 staat ons nog vers in het geheugen gegrift en doet onontkoombaar denken aan de eerdere hausse rond de Mitsubishi Outlander PHEV. Het is alweer vijf jaar geleden dat half leasend Nederland van de ene op de andere dag idolaat is van de SUV van nichespeler Mitsubishi. Dat is best even schrikken, want Mitsubishi verkoopt in die tijd een paar duizend auto’s per jaar, verdeeld over het volledige gamma. Met de Outlander PHEV verviervoudigdt dat aantal, louter en alleen dankzij het voordeel op de bijtelling en motorrijtuigenbelasting dat met ingang van 2013 van kracht is.

De loopbaan van de Mitsubishi Outlander begint in 2001, wanneer hij in zijn vaderland onder de naam Airtrek in de showrooms verschijnt. Een kleine twee jaar later maakt hij de oversteek naar Europa, inmiddels onder de naam Outlander. Hij staat op de verlengde bodemplaat van de Lancer en wordt in de markt gezet als een combinatie van SUV en stationcar, ofwel een cross-over. Dat segment is in die tijd nog amper ont loken en de concurrentie is dan ook beperkt tot drie rivalen uit eigen land, de Toyota RAV4, de Honda CR-V en de Subaru Forester. Om het SUV-aspect kracht bij te zetten, is hij tegen meerprijs leverbaar met per manente vierwielaandrijving. Die eerste generatie doet het in ons land met zo’n duizend stuks per jaar best aardig. De RAV4 moet hij in die jaren boven zich dulden, maar de Forester en de CR-V haalt hij in.

BORN IN BORN

Eind 2006 maakt de tweede generatie Outlander zijn opwachting en die krijgt naast benzinemotoren ook een diesel uit de schappen van PSA. Dat is niet toevallig, want de nieuwe Outander is een co-productie met de Fransen, die in dezelfde fabriek (Mitsubishi, Nagoya) met identieke onderhuidse techniek de Peugeot 4007 en de Citroën C-Crosser in elkaar schroeven. Over fabrieken gesproken: om in Nagoya productiecapaciteit vrij te maken voor de in die dagen zo succesvolle Lancer, verhuist de fabricage van de voor Europa bestemde Outlanders in 2008 naar de Nederlandse Nedcar-fabriek in Born. In 2009 krijgt hij een nogal opvallende facelift, waarbij het model de opvallende ‘jet fighter’of ‘Darth Vader’-grille krijgt toebedeeld.

In 2012 is het einde oefening voor de Outlander 2 en wordt de derde generatie aan de wereld voorgesteld. Dat betekent slecht nieuws voor de mensen die het Zuid-Limburgse Born werken, want de nieuwe Outlander zal daar niet worden geproduceerd. Je zou verwachten dat een beetje Nederlander de Outlander daarom links laat liggen. Dat zou onder andere omstandigheden wellicht ook zijn gebeurd, maar dan gebeuren er twee dingen: Nederland krijgt een gunstige fiscale regeling voor plug-in hybrides én die derde generatie Outlander wordt nu net met zo’n aandrijflijn leverbaar. De ‘not born in Born-’Outlanders worden in ons land meer begeerd dan de ‘born in Born’generatie ooit is overkomen.

CYNISME

Het zij het merk gegund; zonder geluk vaart niemand wel. Het plotselinge succes van de Outlander PHEV levert links en rechts wel enig cynisme op. Veelgehoorde kritiek is dat de PHEV-rijder met het tankpasje van de baas op zak weinig trek heeft om te stekkeren. De berijder maakt het allemaal niets uit: hij rijdt zonder bijtelling én mrb-vrij een grote, ruime SUV die ook nog eens 1.500 kilogram (lees: een hele dikke caravan) mag trekken; Nederlandser wordt het niet.

In het eerste jaar van de Outlander met 0 procent bijtelling, 2013, komen er ruim 8.000 Mitsubishi’s PHEV op Nederlands kenteken te staan. Om dat even in het juiste perspectief te plaatsen: het jaar ervoor verkoopt Mitsubishi over het hele gamma 3.580 nieuwe personenauto’s. De grootste pret geldt alleen dat ene jaar, want voor PHEV’s die na 1 januari 2014 zijn geregistreerd, betaal je 7 procent bijtelling. Nog steeds lekker natuurlijk, dus hoewel de animo iets terugloopt, verkoopt de Outlander nog steeds prima en begin april 2014 staat de tienduizendste PHEV op Nederlands kenteken.

Bij de overstap van 2014 naar 2015 wordt de fiscale broekriem opnieuw aangetrokken, maar met zijn 44 g/km CO2 blijft de Outlander PHEV toch binnen de 7 procentgrenzen. In 2016 verdubbelt de bijtelling echter naar 14 procent, waardoor de PHEV nog maar 1.600 keer wordt verkocht, een aantal dat een jaar later onder de duizend blijft. Veel criticasters beweren dat de Outlander PHEV in grote aantallen naar het buitenland verdwijnt, waarmee het milieuvoordeel waarin onze overheid heeft geïnvesteerd, wordt weggegeven aan andere landen. Uit de cijfers van RAI Vereniging blijkt dat afgelopen jaar 1.847 stuks de grens over zijn gegaan. Dat is inderdaad een aanzienlijk aantal, maar op een totaal rijdend park van 25.000 stuks ook weer niet heel spectaculair.

In 2018 krijgt de Outlander PHEV een compleet nieuwe aandrijflijn. De benzinemotor groeit van 2 liter naar 2,4 liter volgens het Atkinson-principe en van 121 naar 135 pk; de achterste elektromotor krijgt er 13 pk bij (van 82 naar 95 pk, voor bleef het bij 82 pk). Daardoor gaat de volledig elek trische topsnelheid met tien kilometer omhoog van 125 naar 135 km/h. Dankzij vijftien procent meer accucapaciteit (van 12 naar 13,8 kWh) gaat de elektrische actieradius omhoog naar 45 kilometer WLTP en met onze AutoWeek-duurtester hebben we die opgave ook daadwerkelijk weten te evenaren.

ECOLOGISCH BEWUSTZIJN

Inmiddels kun je alleen met een volledig elektrische auto nog korting op de bijtelling krijgen en betaal je als zakelijke rijder gewoon 22 procent bijtelling over je Out lander PHEV. Daarmee is de hausse definitief verleden tijd en hebben de volledig elektrische auto’s de harten van de bijtellers veroverd. Aan de andere kant zijn er steeds meer werkgevers die een A-label verplicht stellen en lijkt het ecologische bewustzijn te groeien. Wie zijn vaste op-en-neertje tussen thuis en kantoor graag volledig elektrisch rijdt, maar voor langere ritten wil kunnen terugvallen op een fijne benzinemotor, kan ook zonder bij tellingskorting heel gelukkig worden in een Mitsubishi Outlander PHEV.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.