Verzekeraars: 'Bevorder gebruik van actieve rijhulpsystemen'

Lane Keeping het effectiefst

Snelweg rijhulp besturen multimedia Mercedes-Benz

De meeste rijhulpsystemen hebben een positief effect op de verkeersveiligheid. Die conclusie trekt het Verbond van Verzekeraars aan de hand van een onderzoek dat zijn eigen data-analysecentrum naar verkeersongelukken heeft gedaan. Volgens de verzekeraars verkleinen bepaalde systemen de kans op ongelukken zelfs met ruim twee derde. RAI Vereniging pleit naar aanleiding van dit onderzoek voor een stimulans op de aanschaf van moderne rijhulpsystemen.

Onderzoekers van het Data Analytics Centre van het Verbond van Verzekeraars keken onder andere naar bijna 950.000 verkeersongelukken waarbij twee bestuurders betrokken waren. De oorzaak van het ongeluk en andere relevante data combineerden ze met gegevens over de aanwezige rijhulpsystemen in de betrokken auto's. De onderzoekers concluderen dat actieve Lane Keeping Assist het effectiefste systeem is om een ongeluk mee te voorkomen. Het Verbond van Verzekeraars stelt dat de kans op een ongeluk drie keer zo groot is wanneer je dit systeem niet gebruikt.

Ook Rear Collision Warning, het systeem dat waarschuwt voor een botsing door achteropkomend verkeer, is volgens de koepelorganisatie belangrijk in het terugdringen van het aantal ongevallen. Deze technologie zou de kans op een ongeval met de helft terugkeren. Een ander effectief systeem is de dodehoekassistent: die vermindert volgens het onderzoek de kans op een ongeval met 33 procent. Voor de verzekeraars zou het op grotere schaal toepassen van rijhulpsysteem ook een financieel voordeel bieden: momenteel kosten ongelukken bij elkaar zo'n € 17 miljard per jaar. Gezien de resultaten van het onderzoek zou dat cijfer potentieel flink omlaag kunnen.

Verplichtstelling

Het Verbond van Verzekeraars roept de overheid dan ook op om het gebruik van rijhulpsystemen die bijdragen aan de verkeersveiligheid aan te moedigen. Daarnaast zou de koepelorganisatie graag zien dat het breder gebruik van relevante data mogelijk gemaakt wordt om oorzaken van ongevallen te achterhalen, bijvoorbeeld geanonimiseerde ziekenhuis- of voertuigdata. RAI Vereniging sluit zich aan bij het Verbond van Verzekeraars en zegt blij te zijn dat het onderzoek bewijs levert voor de extra veiligheid die rijhulpsystemen bieden. Een korting op de aanschafbelasting voor auto's die de technologie aan boord hebben kan volgens RAI Vereniging een idee zijn, omdat nieuwe auto's met dergelijke systemen vaak nog aan de prijs zijn.

In dat laatste geval zou de overheid dan binnenkort een korting op de aanschafbelasting van alle nieuwe auto's moeten gaan bieden, want vanaf 2022 stelt de EU al enkele rijhulpsystemen verplicht. Hierbij gaat het onder meer om een vermoeidheidswaarschuwing, slimme snelheidsondersteuning, een datarecorder voor ongevallen, Lane Keeping Assist en systemen die actief ingrijpen als een crash dreigt, zoals Front Collision Warning. Daarmee zijn dus nog niet alle beschikbare rijhulpsystemen standaard aanwezig, maar wel een groot deel.

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.