Vernieuwde Toyota GR Yaris: sterker en voorbode facelift-Yaris
In alles meer
Maak kennis met de grondig verbeterde Toyota GR Yaris. De van nature al buitenissige sportieve topversie van de Yaris wordt sterker, krijgt een automaat, een compleet nieuw interieur én laat zien wat je van de gefacelifte reguliere nieuwe Yaris kunt verwachten,
Tijdens de Tokyo Auto Salon heeft Toyota de vrij uitgebreid vernieuwde GR Yaris gepresenteerd. De GR Yaris begon zijn leven begin 2020 als de vierwielaangedreven, knotsgekke topversie van de Yaris. Onder de kap lag een 261 pk sterke 1.6 driecilinder, een 360 Nm sterke krachtbron die zijn krachten via een handgeschakelde zesbak over alle vier de wielen verdeelde. Niet extreem genoeg? Geen probleem. Toyota heeft de GR Yaris vernieuwd en hij is sterker dan ooit.
Aangezien de heftige aandrijflijn nog meer dan het sportieve uiterlijk dé attractie van de GR Yaris is, beginnen we daarmee. De doorgesnoven geblazen 1.6 driecilinder blijft, maar krijgt er 19 pk bij en schopt het nu tot 280 pk en 390 Nm. Ook de handgeschakelde zesbak blijft, maar voor het eerst is de Toyota GR Yaris desgewenst met een automaat te bestellen. Dat is een splinternieuwe achttraps automaat die voluit Gazoo Racing Direct Automatic Transmission heet. Die ramt sneller door de verzetten dan de meest begenadigde zelfschakelaar kan. Verder is het chassis aangepast en moet stijver zijn dan ooit tevoren. Ook de ophanging is herzien, met stijvere dempers aan de voorzijde. Een sperdifferentieel blijft onderdeel van de GR Yaris-receptuur.
Toyota GR Yaris.
Facelift
De herziene Toyota GR Yaris heeft een dubbele betekenis. Hij laat grotendeels zien wat je van de te faceliften reguliere Yaris kunt verwachten. Vergeet even het aangezette extra dikke uiterlijk van de GR Yaris. Dan blijven er splinternieuwe en visueel aan elkaar geknoopte achterlichten over. Opvallend: Het Toyota-logo dat voorheen tussen de achterlichten zat, maakt plaats voor het derde remlicht dat eerder in de achterspoiler was verwerkt. Verder is het bumperwerk van de GR Yaris rondom grondig vernieuwd. Met name aan de voorzijde is de Japanner nóg agressiever dan hij al was.
Toyota GR Yaris.
Het interieur is eveneens volledig op de schop genomen. Dat is even wennen. Het dashboard bestaat nu voornamelijk uit een gebogen paneel dat min of meer om de bestuurder is gevormd. Het hoekige geheel omvat onder meer het voortaan 12,3 inch metende digitale infotainmentscherm dat niet meer zoals voorheen ietwat uit het dashboard steekt. Dat zorgt samen met een iets verplaatste binnenspiegel voor beter zicht naar voren. Het instrumentarium is eveneens helemaal anders. Het is gedaan met de gezellige ronde elementen waarin de meerdere kleine displays van instrumentarium zijn verwerkt zoals je dat van de Yaris kent. Goed nieuws voor wie in de GR Yaris geen fijne zitpositie kon vinden: ook die is volgens Toyota verbeterd. De bestuurdersstoel zit voortaan 2,5 centimeter lager in de auto en ook de positie van het stuurwiel is aangepast.
Toyota brengt de GR Yaris enkel in wat het 'Circuit'-specificatie noemt naar Europa, een versie die onder meer een een extra radiateur én een aangepast inlaattraject heeft. In de zomer van dit jaar komt de vernieuwde GR Yaris op de markt. De reguliere gefacelifte Yaris laat naar verwachting niet lang meer op zich wachten.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive | Panoramadak | Dodehoek detectie | JBL | Head-up display | 17 inch | Navigatie | Apple Carplay / Android Auto | Stoel-/stuurverwarming
- 2022
- 12.226 km

Toyota Yaris 1.5 FULL HYBRIDE AUTOMAAT 100% ONDERHOUDEN AIRCO.NAVIGATIE.CAMERA.LM VELGEN
- 2013
- 264.419 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active | Camera | Adaptief Cruise | Apple Carplay | Zondag Open!
- 2022
- 32.000 km