PSA Groupe heeft in het eerste kwartaal minder auto's verkocht. Met name het vertrek uit Iran als gevolg van het Amerikaanse handelsembargo speelde het bedrijf parten.
Omzetverlies PSA: handelsembargo Iran en wisselkoers grote boosdoeners
Europa is still going strong
In totaal verkocht PSA Groupe, waar naast Peugeot en Citroën ook Opel, Vauxhall en DS onder vallen, in de eerste drie maanden 886.000 auto's. Dat was een daling van 15,7 procent. De omzet daalde met 1,1 procent tot 18 miljard euro. Daar was niet alleen het vertrek uit Iran debet aan. Ook negatieve wisselkoerseffecten, met name met Turkije en Argentinië, zaten de automaker dwars. Anderzijds is er ook positief nieuws: in Europa gingen de verkopen omhoog.
Voor heel dit jaar rekent PSA Groupe op een stabiele Europese automarkt. In Latijns-Amerika en China verwacht het Franse autoconcern een krimp van respectievelijk 2 en 3 procent. Daar staat een groei van 5 procent in Rusland tegenover.
Wie denkt dat we bij dit artikel een heel oude foto hebben geplakt, heeft het mis. Dit is de Peugeot Pars, één van de populairste modellen op de Iraanse markt. Dat kan voor wat verwarring zorgen, want deze auto wordt wel degelijk nog steeds nieuw verkocht op de Iraanse markt, terwijl PSA zich heeft teruggetrokken. IKCO, ook wel Iran Khondro, heeft deze verkoop in de hand. Deze fabrikant bouwt auto's onder eigen naam, maar werkt ook samen met onder andere Peugeot en Renault. Uit die samenwerking vloeien deze auto's voort. Naast de Pars (een geüpdatete 405) bouwt het merk nog de oer-206, een 206 met 207-neus (als 207i) en nog verschillende sedanversies van eerder genoemde auto's.