Verkleedpartijtje met de Jeep Wrangler
De Easter Jeep Safari, een feestje voor liefhebbers van het betere offroadwerk, wordt deze maand voor de 47e keer gehouden in de Amerikaanse staat Utah. Jeep en Chryslers 'huistuner' Mopar hebben de handen ineen geslagen en een aantal bijzondere versies van de Wrangler in elkaar gezet. Te beginnen met de Sandtrooper II (foto 1 en 2), een doorontwikkeling van de Sandtrooper die vorig jaar op de Sema-show in Las Vegas stond. De stoere Wrangler staat op 40-inchbanden en wordt aangedreven door een 5,7-liter Hemi-V8 van 375 pk, gekoppeld aan een vijftrapsautomaat.
De volgende is de Wrangler Stich (foto 3 en 4), die voortborduurt op het lichtgewicht-thema van de Pork Chop uit 2011. Het gewicht is teruggebracht tot 3.000 pond (1.361 kilogram), onder andere door toepassing van een lichtgewicht frame, assen en koetswerk en door het weglaten van allerlei onderdelen zoals portieren en achterbank. Van de voorruit is twee inch (iets meer dan vijf centimeter) 'afgechopt', de stoelen komen uit de nieuwe SRT Viper en de motorkap is van koolstofvezel.
Door met de Wrangler Flattop, die je ziet op foto 5 en 6. Jeep noemt het een rijdende paradox omdat ze de auto aan de ene kant een 'upscale appearance' gaven en aan de andere kant vol hebben gestopt met de meest heftige offroad-spullen. De Wrangler Slim (foto 7 en 8) heeft een 3,7-liter V6 onder de kap en is voorzien van de lichtste achterbumper uit het Mopar-gamma. Dat je het weet. Ook leuk: de 'lift kit' waarmee je de wagenhoogte twee inch (vijf centimeter) kunt aanpassen.
We sluiten af met de ruigste van het vijftal: de Jeep Wrangler Mopar Recon, voorzien van een machtige 6,4-liter Hemi-V8 'crate engine' van 470 pk, die vastzit aan een vijftrapsautomaat. De Mopar Recon is afgeladen met spullen uit de Mopar-catalogus, waaronder 'Stinger'-bumpers, een Warn-lier, led-koplampen en beschermkappen voor de achterlichten.