Veilinghuis Sotheby’s sluit recordjaar 2018 af
Duurste Ferrari ooit en 9 andere klapstukken
Het einde van het jaar is traditioneel de periode voor lijstjes en terugblikken, maar het begin van het jaar kan er ook wat van. Veilinghuis RM Sotheby’s blikt terug op een jaar vol records.
RM Sotheby’s is één van die prestigeuze veilinghuizen die de meest kostbare klassiekers mogen verkopen op even prestigieuze evenementen. Zelfs binnen die categorie was 2018 een bijzonder jaar voor het Canadees/Amerikaanse bedrijf. In augustus ging tijdens de Monterey Car Week namelijk een uiterst bijzondere Ferrari 250 GTO onder de hamer. Het exemplaar uit 1962 ging weg voor maar liefst 48.405.000 dollar (42,3 miljoen euro) waarmee het de duurste auto is die ooit op een veiling is verkocht. Deze specifieke Ferrari is één van de allereerste GTO’s, maar ook één van de drie exemplaren die in 1963 een Series II-koetswerk kregen aangemeten.
RM Sotheby’s tekende in 2018 echter niet alleen voor de duurste Ferrari ooit, maar wist ook het hoogste bedrag van het jaar op te halen voor een Porsche, een Aston Martin en een Mercedes-Benz. Met die auto’s en een reeks andere klapstukken als ingrediënten komt het bedrijf nu met een heuse top 10. Op de tweede plek daarvan staat opnieuw een Ferrari, een hele vroege ditmaal. De 290 MM uit 1956 ging voor 22.005.000 dollar over de toonbank.
Op de derde stek vinden we een Britse schone, afkomstig van Aston Martin. De DP215 uit 1963 is uniek en bovendien de eerste auto ooit die officieel de grens van 300 km/h heeft doorbroken. Op de vierde plaats vinden we een auto die ooit juist derde werd, namelijk in de legendarische 24 uur van Le Mans in 1966. Het exemplaar moest daarmee twee andere GT40’s voor zich laten, maar is met 9.795.000 dollar nog steeds de duurste Ford van 2018.
De duurste Porsche van 2018 staat op de vijfde plek in deze lijst. Het betreft een van de drie 959's waarmee Porsche zich in 1985 inschreef voor de Parijs-Dakar-rally. Een tweede Porsche eindigt op plaats 6 bij Sotheby’s. De 550A Spyder is met geboortejaar 1957 aanzienlijk ouder en volgens het veilinghuis een van de fraaiste en origineelste exemplaren ter wereld.
Op plek 7 vinden we wederom een Italiaan, ditmaal van Maserati. De A6G/2000 Berlinetta uit 1956. Geen racer ditmaal, maar een uiterst fraaie Italiaanse 2+2 die de laatste jaren op verschillende concours al prijzen wist binnen te slepen. De nieuwe eigenaar gaat daar ongetwijfeld mee door. Voor nummer 8 maken we een enorme tijdsprong, want dit betreft een Mercedes-Benz CLK-GTR uit 1998. Je weet wel, de straatversie van de auto die in 1999 het luchtruim koos op Le Mans. De straatversie is bijzonder zeldzaam en ziet er nog altijd buitenaards uit.
De negende auto op de lijst is letterlijk nog niet ingereden. De Bugatti Chiron staat nog in de showroom, maar een auto van dit kaliber verdient nu al een plekje op het podium tijdens een veiling van RM Sotheby’s. Het geveilde exemplaar is uitgevoerd in het blauw dat bij Bugatti hoort en leverde dik 4 miljoen dollar op.
De laatste auto die door het veilinghuis wordt uitgelicht, is tevens de oudste van de lijst. En een hele mond vol, bovendien: ‘Packard Twelve Individual Custom Convertible Victoria’. De statige Amerikaan wordt door z’n verkopers omschreven als ‘een van de meest waardevolle en belangrijke Packards die ooit op een veiling zijn verkocht’. Het prijskaartje past daar in ieder geval bij: 3.745.000 dollar.