Veel glas voor Porsche 911 Targa
De Porsche 911 Targa heeft weliswaar een compleet ander dak dan we van de oude Targa's gewend waren. Maar toch zagen we de constructie waarbij het dakgedeelte vóór de achterruit schuift al bij de Targa van 1995.
Liefhebbers zullen opnieuw moeten wennen aan de dakconstructie van de Porsche 911 Targa van het modeljaar 2002. Bij de klassieke Targa's kon je echt een stuk dak uitnemen en waren er geen dakstijlen boven de portieren. Bij de nieuwe versie schuift het dakdeel vóór de achterruit en lopen de stijlen van voor naar achteren door. Dit systeem werd ook al toegepast op de 911 Targa die van 1995 t/m 1997 op de markt was.
Wanneer het dak is gesloten, is het niet gemakkelijk om een Targa van een Coupé te onderscheiden. Tenzij u natuurlijk al de aanduiding achterop heeft gezien: in plaats van 'Carrera' staat er nu 'Targa'. Het verschil zit 'm in de achterste zijruiten. Bij de Coupé hebben die ruiten een ronde hoek achteraan, bij de Targa lopen ze aan de achterkant uit op een scherpe punt.Bovendien is het ruitje groter. Verder is het gehele dak vanaf de voorruitstijl van glas.
Twee elektromotoren schuiven het dak open over de dubbele grootte van het schuifdak dat je in de dichte 911 kunt bestellen. Nieuw is dat de Targa als enige 911 ook een opklapbare achterruit heeft om gemakkelijker bij de piepkleine bagageruimte te kunnen. Als je het achterbankje neerklapt houd je een bagageruimte van 230 liter over, net iets meer dan bij een Fiat Panda.
Achterin de 911 Targa staat dezelfde nieuwe 3,6-liter zescilinder boxer (320 pk en een maximum koppel van 370 Nm) als in de andere 911's. De Targa is goed voor 285 km/h en sprint in 5,2 tellen naar de honderd, iets trager dan de Coupé. Volgens Porsche om de doodeenvoudige reden dat deze versie 70 kg zwaarder is.
De Targa is te zien op de tentoonstelling van Frankfurt en staat vanaf december in de showrooms, met een prijskaart van f 252.898 (€ 114.760) op de voorruit.