Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Vector-oprichter Gerald Wiegert overleden

Nieuwste creatie komt nog?

10
Vector W8
Vector W8Vector M12Vector WX3 en WX3-RVector WX8Vector WX8
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
19 januari 2021 om 14:57
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De oprichter van het illustere Vector, Gerald 'Jerry' Wiegert, is overleden. Hij was het meesterbrein achter de bijzondere en absurd snelle auto's die Vector voortbracht.

De Amerikaanse ingenieur Gerald Wiegert richtte in de jaren 70 zijn eigen automerk op met als doel om de grenzen op te zoeken van wat op dat moment mogelijk was. De eerstgeborene van Vector was de eind jaren 70 onthulde Vector W2. Een hypercar van zijn tijd; strakke lijnen, een wigvormige koets en vleugeldeuren. Het was de opmaat naar de Vector W8, de uiteindelijke productieversie van de W2. Overigens was de W2 een conceptauto die meer deed dan alleen de aandacht trekken met zijn lijnenspel. De door een 600 pk sterke V8 aangedreven W2 legde namelijk dik 160.000 testkilometers af en was volgens Wiegert in staat om een topsnelheid van 370 km/h te halen.

Vector W8

Hoewel die claim nooit bevestigd kon worden door onafhankelijke partijen, maakte de W8 de beloftes waar. De eind jaren 80 tot stand gekomen doorontwikkeling van de W2 kwam namelijk wel op de markt. In de voornamelijk uit koolstofvezel opgetrokken W8 lepelde Vector wederom een V8, die in dit geval 6,0-liter slagvolume had en het schopte tot een vermogen van 660 pk. Dat alles op een gewicht van nog geen 1,5 ton. Met een soort 'overboost'-functie kon je dankzij een hogere turbodruk tot wel 1.200 pk oproepen. Al met al had de W8 in ieder geval genoeg om in 4,4 seconden naar 100 km/h te spurten en volgens zijn scheppers zou de topsnelheid boven de 400 km/h uit moeten komen. Uiteindelijk bouwde Vector 17 W8's, die in hun tijd voor pakweg een half miljoen dollar de deur uit gingen.

Vector WX3

Na de W8 bleef het begin jaren 90 helaas bij enkele prototypes van de W8-opvolger, de WX-3. Dat leidde niet tot verdere voor verkoop bestemde Vectors, maar met beloofde vermogens tot 1.200 pk wist Vector er nog wel de aandacht mee trekken. Ook van Megatech, een bedrijf dat Vector uiteindelijk overnam en in samenwerking met Lamborghini de Vector M12 bracht. Een auto met het kloppende hart van de Lamborghini Diablo. Vector werd echter kind van de rekening toen Megatech het eveneens in hun bezit zijnde Lamborghini verkocht aan Audi en Vector weer op eigen benen kwam te staan. Slechts 17 M12's werden er gebouwd en Vector moest haar eigen boontjes weer zien te doppen. Dat ging niet goed, want een SRV8 gedoopte doorontwikkeling van de M12 kwam niet verder dan de prototypefase en Vector hield zo goed als op te bestaan.

Vector M12

Gerald Wiegert, die ten tijde van Megatech al buiten het door hem opgerichte merk was gezet, kwam vervolgens weer in beeld en besloot de overblijfselen van Vector op te kopen. In 2007 leidde het tot de eerste serieuze opleving van Vector met de WX-8. Een bijzondere hypercar met Toyota Supra-koplampen en een maar liefst 10,0-liter en 1.850 pk sterke V8. Werkelijk absurde cijfers, die volgens Wiegert een topsnelheid van 450 km/h mogelijk maakten.

Vector WX8

Het bleef echter bij 'veelbelovend', want wederom was er niet de mogelijkheid om het in het echt te ervaren. Tot 2018 bleef het namelijk stil rond Vector en de WX-8. In dat jaar toonde Vector namelijk een schets van een nieuwe auto (foto 6) die nog zou voortborduren op die WX-8. Een auto met een 7,0-liter turbo-V8 of de eerder genoemde 10,0-liter V8 met twee turbo's. Volgens onze Amerikaanse naamgenoot Autoweek werkte de inmiddels 76-jarige Wiegert hieraan nog tot voor kort, maar helaas heeft hij zijn werk niet kunnen voltooien. Afgelopen vrijdag overleed hij. Of zijn laatste creatie ooit nog de weg op gaat, wachten we in spanning af.

  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Classic Cars & Youngtimers Supercars & Sportscars

Lezersreacties (10) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden