Vanaf 2027 boete voor bedrijven met zakelijke auto's op benzine of diesel
Klimaatpakket kabinet
Grote bedrijven krijgen voorlopig iets meer tijd en lucht om duurzamer te worden. Stroomprijssubsidies worden verlengd, de geplande plastictaks gaat niet door. Maar bedrijven die hun lease-wagenpark op diesel of benzine laten rijden, gaan vanaf 2027 een boete betalen.
Minister Sophie Hermans (VVD) stuurde vrijdagmiddag een pakket klimaatmaatregelen naar de Tweede Kamer. In de plannen krijgen bedrijven iets meer ruimte om duurzamer te worden. Door een opeenstapeling van maatregelen dreigen bedrijven te vertrekken. Hermans wil dat voorkomen en trapt daarom op de rem: "Het is van groot belang dat we de industrie hier houden. Er werken veel mensen en er worden producten gemaakt waarvoor ik niet afhankelijk wil zijn van andere landen.”
Volgens het kabinet is het voorlopig bijvoorbeeld niet haalbaar om minder plastic te gebruiken. De plastic-heffing die bedrijven vanaf 2028 opgelegd zouden krijgen, gaat daarom niet door.
Voor grootverbruikers van stroom komt Hermans met een subsidie: bedrijven in de industrie kunnen aanspraak maken op een compensatie voor de hoge elektriciteitsprijs. De - politiek omstreden - CO2-heffing blijft wel, en loopt op termijn zelfs op, als stok achter de deur.
Enkele tientjes minder motorrijtuigenbelasting
Eerder lekte al uit dat bezitters van elektrische auto’s meer belastingkorting krijgen. Omgerekend betalen elektrische rijders straks gemiddeld enkele tientjes per kwartaal minder motorrijtuigenbelasting.
Nieuw is ook dat bedrijven verder worden gestimuleerd om hun personeel volledig elektrisch te laten rijden. Kiezen werknemers toch voor een leaseauto die op benzine of diesel rijdt, dan krijgen bedrijven door de fiscus een eindheffing opgelegd. Dat komt in de praktijk neer op een boete. Vanaf 2027 is dit het geval.
Volgens minister Hermans heeft die maatregel een dubbel effect. Aan de ene kant komen er via de leasemarkt meer elektrische auto’s op de weg. Als het leasecontract afloopt, komen deze auto’s bovendien op de tweedehandsmarkt terecht, waardoor ook particulieren eerder een betaalbare elektrische auto kunnen kopen.
"Deze maatregel stimuleert meer elektrisch rijden en zorgt voor een meer betaalbare tweedehandsmarkt”, aldus Hermans. Dat is volgens haar nodig omdat in 2035 alle nieuwe auto’s die de weg opgaan elektrisch moeten zijn.
Snel 50.000 stroomhuisjes bijbouwen
Ook moeten er snel 50.000 stroomhuisjes gebouwd worden, liefst zonder stroperige vergunning- en inspraakprocedures. Bij de 25 belangrijkste hoogspanningsprojecten worden regels gewijzigd en procedures verkort. Netbeheerder Tennet gaat de werkwijze zo veranderen dat de aanleg van het stroomnet een jaar versneld wordt.
Het klimaatdossier is politiek beladen in de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB. Formeel hebben partijen zich neergelegd bij de wettelijke klimaatdoelen van 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030.
Om daar aan te voldoen, zijn gigantische ingrepen nodig, becijferde het Planbureau voor de Leefomgeving vorig jaar. Maar daar willen PVV, BBB en ook VVD niet aan. Daarom neemt het kabinet genoegen met een ‘bescheiden’ pakket maatregelen.
Groot plan voor Nederlands elektriciteitsnet
De kans dat Nederland het klimaatdoel haalt, zal nu mogelijk dalen. Maar die conclusie hoeft Hermans formeel nu niet te trekken. Pas in het najaar komt het Planbureau met de doorrekening en het oordeel over de effectiviteit het klimaatbeleid. Hermans zelf zegt ‘goede hoop’ te hebben dat Nederland de doelen haalt.
Het grote plan om het Nederlandse elektriciteitsnet te vernieuwen, komt ook pas later dit jaar. Een commissie van ambtenaren becijferde dat hiervoor een mega-investering van 200 miljard euro nodig is. Maar hoe die rekening betaald wordt, zal later dus pas blijken.