Van 0,8 tot 8,1 liter: dit merk leverde tegelijkertijd de kleinste én de grootste benzinemotor

Doe maar keer 10

Chevrolet Suburban 8.1 Vortec Chevrolet Matiz
Chevrolet Suburban 8.1 Vortec Chevrolet MatizChevrolet Suburban 8.1 Vortec Chevrolet MatizChevrolet Suburban 8.1 Vortec Chevrolet MatizChevrolet Vortec 8.1Chevrolet Vortec 8.1Chevrolet Suburban 8.1 Vortec Chevrolet MatizChevrolet Suburban 8.1 Vortec Chevrolet MatizChevrolet Vortec 8.1

Het weekend staat voor de deur en het wordt best aardig weer. De kans bestaat dus dat je een buurman tegen het lijf loopt die wil weten wat de grootste spreiding in cilinderinhoud is die ooit gelijktijdig door één fabrikant is aangeboden, en dan kun je maar beter voorbereid zijn.

Het is geen geheim dat de verwachtingen op het gebied van de cilinderinhoud van een verbrandingsmotor per werelddeel sterk verschillen, al dan niet veroorzaakt door brandstofprijzen en belastingen. De laatste tijd zien we de zaken op dit gebied wel wat dichter bij elkaar komen. Met turbo’s, elektrificatie en software kun je immers ook al aardig differentiëren, maar begin deze eeuw lag dat nog net even anders. Toen moest je in Amerika nog met een écht grote motor aankomen in een krachtige pick-up, en dat leverde bij General Motors de laatste benzinemotor in de Big Block-serie op.

 

 

Chevrolet Vortec 8.1

GM Vortec 8.1

Tussen grofweg 2001 en 2007 werden de ‘Heavy Duty’- versies van pick-ups Chevrolet Silverado en GMC Sierra en SUV’s Suburban en Yukon XL geleverd met een machtige benzine-V8 met een inhoud van liefst 8,1 liter, waarmee dit één van de grootste naoorlogse benzinemotoren is. Het vermogen was met maximaal krap 350 pk niet eens zo indrukwekkend, maar met zijn hoge koppel en uitstekende bouwkwaliteit wordt het machtige Vortec-blok wel alom geprezen door lieden die vaak met zware trailers enorme afstanden moeten afleggen.

Chevrolet Suburban 8.1 Vortec Chevrolet Matiz

De 8.1 werd gebruikt in pick-ups, maar ook in heavy duty-versies van de grootste SUV's.

Matiz

Ondertussen, aan de andere kant van de oceaan, kregen ook wij Chevrolets voorgeschoteld. Vanaf 2005 werden de uit Zuid-Korea afkomstige Daewoo’s hier zo genoemd, waarmee deze Aziatische producten met wat fantasie toch nog een Amerikaans tintje kregen. Bij de kleinste Chevrolet, de Matiz, had je daar trouwens wel érg veel fantasie voor nodig. Net als de eerste generatie werd de tweede Matiz (2005-2010) geleverd met een minuscule driecilinder met een totale cilinderinhoud van 796 cc. Een heuse 0.8 dus, goed voor 52 pk en een koppel van 72 Nm. Wereldwijd bood Chevrolet dus tegelijkertijd een auto met 0,8 én en een model met 8,1-liter cilinderinhoud aan, waarmee dit vrijwel zeker de grootste spreiding op dit gebied is die ooit door één fabrikant op één moment is gerealiseerd. Er zijn immers nauwelijks grotere motoren en hoewel er wel degelijk kleinere motoren zijn dan het blokje van de Matiz, kwam geen enkele fabrikant van Japanse Kei-cars in de buurt van die 8 liter aan de andere kant van het spectrum.

Chevrolet Suburban 8.1 Vortec Chevrolet Matiz

Chevrolet Matiz.

10,4 liter

GM levert tegenwoordig overigens nóg grotere motoren, zelfs tot een inhoud van 10,4 liter, maar dat zijn losse ‘Crate Engines’ die het voor allerlei toepassingen aan andere fabrikanten levert. De 8.1 was de grootste in deze reeks die door GM zelf in auto’s werd ingebouwd, en eigenlijk lijkt hij ons ook wel groot zat.

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.