USA doet waterstofauto de das om

Eerste publieke waterstoftankstation in Californië
De Amerikaanse minister van energie, Steven Chu, heeft gisteren de rem gezet op de ontwikkeling van brandstofcelauto's.
De regering Bush maakte zich destijds sterk voor de ontwikkeling van auto's die zich voortbewegen op waterstof: in z'n State of the Union van januari 2003 stelde George W. Bush 1,2 miljard dollar beschikbaar voor de ontwikkeling van de waterstofauto. Daar haalde energieminister Chu gisteren een streep doorheen. Voor stationaire toepassingen van brandstofcellen heeft de natuurkundige en Nobelprijswinnaar nog wel wat geld over, maar voor aandrijving van de auto ziet hij geen heil in deze technologie. Voor de begroting van 2010 (dat boekhoudtechnisch op 1 oktober 2009 begint) betekent dit een besparing van ruim $ 100 miljoen.
Het zal volgens Chu te lang duren voor er daadwerkelijk auto's met brandstofcellen uit de gesubsidieerde onderzoeken beschikbaar komen voor de consument. De subsidiestop maakt deel uit van bezuinigingen op alles wat niet direct tot resultaten leidt. Verder wordt het mes gezet ($ 200 miljoen) in onderzoeksprogramma's van oliemaatschappijen omdat zij dat volgens de minister best zelf kunnen financieren. Uitzondering hierop is de ontwikkeling van biobrandstoffen, daarvoor is in de begroting voor 2010 een bedrag van $ 800 miljoen gereserveerd.
Verder is het subsidiebudget voor autotechnische ontwikkelingen gestegen van 273,2 miljoen dollar naar $ 333,3 miljoen. Het gaat hier dan met name om accutechniek voor hybride en elektrische auto's (+ $ 39 miljoen), verbetering van de verbrandingsmotor (+ $ 12,2 miljoen), thermo-elektrische technologie (+ $ 4,2 miljoen) en onderzoek naar lichtgewicht materiaal (+ $ 11,7 miljoen).

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.