Uit alle hoeken: Lexus UX Concept

'Europees design' en bakken connectiviteit

Lexus UX Concept
Lexus UX ConceptLexus UX ConceptLexus UX ConceptLexus UX ConceptLexus UX ConceptLexus UX ConceptLexus UX ConceptLexus UX ConceptLexus UX ConceptLexus UX ConceptLexus UX ConceptLexus UX Concept
Lexus laat de UX Concept vandaag, uiteraard in Parijs, voor het eerst helemaal zien. De cross-over laat zien waar Lexus in de toekomst naartoe wil op designgebied, zit boordevol innovaties en is speciaal voor Europeanen op papier gezet.

De UX Concept is getekend in het Europese designcentrum van Lexus en zou zich vooral richten op de 'connected' automobilist. Hij zit dus boordevol handige gadgets, maar moet tegelijkertijd aansluiten bij de Europese smaak. In vergelijking met de Verenigde Staten heeft het Japanse luxemerk op het oude continent maar een moeizaam bestaan, reden om voor de Autosalon van Parijs alles uit de kast te trekken.

Hoewel de UX Concept er op het eerste gebied een nogal spectaculair lijnenspel op na houdt, valt op dat de auto de scherpe kantjes van bijvoorbeeld de NX enigszins heeft afgezwakt. Voor een cross-over heeft de UX een in verhouding erg lange neus. Ook het formaat van de wielen en wielkasten valt op, een designkenmerk dat nog wordt geaccentueerd door de zwarte 'wielkastverbreders' op alle vier de hoeken van de auto. De voorzijde wordt uiteraard beheerst door Lexus' 'Spindle Grille'.

Het interieur, waar we al eerder een blik op mochten werpen, is minstens zo bijzonder als de buitenzijde. Doorzichtige materialen spelen een grote rol en gunnen de inzittenden een blik op het als een hologram ogende, 'zwevende' instrumentarium. Eerder leerden we al dat de ruiten zelfdimmend zjin en reguliere knopjes zijn vervangen door 'elektrostatische' exemplaren.

Veel recente Lexus-modellen hadden en concept-car als voorloper. Het geval van de NX was dat de LF-NX, een auto die al grotendeels weggaf hoe de productieversie eruit zou gaan zien. Als de UX datzelfde lot beschoren is, blikt hij waarschijnlijk vooruit op een model onder die NX. Aangezien laatsgenoemde in het vaarwater van onder meer de BMW X3 en Audi Q5 opereert, zal de UX in dat geval vermoedelijk de strijd aangaan met de Q3 en X1.

PRIVATE LEASE Lexus

Lexus
Lexus UX 250h (5D/CVT)
€ 749
 
Lexus
Lexus NX 350h (5D/CVT)
€ 1.009
 

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.