Tweetrapsraket van Renault: Initiale Paris
Renault kijkt groen van jaloezie naar de successen die Citroën boekt met de DS-lijn maar Renault heeft het antwoord klaar in de vorm van het luxemerk Initiale Paris, dat in twee fases wordt ingevoerd.
Dat er met het 'opdirken' van bestaande modellen goed geld valt te verdienen, bewijst Citroën met de succesvolle DS-reeks, die binnen een paar jaar ook over heel China wordt uitgerold. Renault kan niet achterblijven en komt daarom met het submerk Initiale Paris - dat verwijst naar de concept car uit 1995 op de foto's - op de proppen. Volgens COO Carlos Tavares wordt dit luxemerk in twee fases ingevoerd: eerst worden bestaande Renault-modellen voorzien van meer luxe, een iets ander design en gaat er vervolgens een Initiale Paris-plaatje op waardoor ze een meer 'premium' uitstraling moeten krijgen. Precies zoals Citroën doet met de DS-en.
In de tweede fase van het project worden auto's met het Initiale Paris-logo apart ontworpen, waardoor het merk meer op zichzelf komt te staan. In dit geval kan een parallel worden getrokken met Nissan, waar Infiniti als luxedivisie inmiddels een eigen leven leidt, nadat het in 1989 in de VS begonnen was als Nissan-met-een-ander-logo.
"Nissan heeft er 25 jaar over gedaan om Infiniti te brengen waar het nu is. Initiale Paris is dus niet iets dat binnen twee jaar klaar is", aldus Tavares.