Toyota weer meest waardevolle automerk

Mercedes-Benz pakt tweede plek af van BMW

Toyota en Lexus hybrides
Toyota mag zichzelf weer op de borst kloppen. De fabrikant mag zich weer het meest waardevolle automerk ter wereld noemen.

Net als in 2016 en 2017 mag Toyota zich dit jaar het waardevolste automerk ter wereld noemen. Dat blijkt uit de BrandZ Top 100-lijst die het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Millward Brown heeft gepresenteerd. Het is het dertiende jaar waarin het bureau de lijst heeft opgesteld. Het is de elfde keer dat Toyota als meest waardevolle automerk wordt ingeschaald.

Millward Brown schat de waarde van het merk Toyota op 29,99 miljard dollar, vijf procent meer dan in 2017. Opvallend, omdat de waarde van het merk in 2017 juist drie procent daalde ten opzichte van 2016. De top-drie van merken bestaat overigens uit Google (302 miljard dollar), Apple (300 miljard dollar) en Amazon (207 miljard dollar). Amazon heeft de derde plek afgepakt van Microsoft, dat nu op plek vier staat.

Toyota is het hoogst genoteerde automerk en staat op plek 36. Mercedes-Benz is met plek 46 (25,68 miljard dollar) na Toyota het hoogst genoteerde automerk. Vorig jaar nam BMW de tweede plek in. Dit jaar is BMW met plek 476 (25,62 miljard) op de derde positie te vinden. De waarde van een merk wordt bepaald aan de hand van meer dan twee miljoen interviews, aangevuld met data van Bloomberg en Kantar Worldpanel.

Meest waardevolle automerken. De plaatsen zes tot en met tien vallen buiten de Global BrandZ Top 100.

1. Toyota
2. Mercedes-Benz
3. BMW
4. Ford
5. Honda
6. Nissan
7. Audi
8. Tesla
9. Maruti Suzuki
10. Volkswagen

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (111)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.