Toyota toont waterstofauto in Frankfurt
Het studiemodel is technisch een doorontwikkeling van de FCV-R, een vierdeurs Toyota die we in 2011 al op de Tokyo Motor Show zagen. Toyota belooft een actieradius van meer dan 485 km, bepaald geen verkeerde waarde.
De FCV-R is voorzien van een brandstofcel die de elektriciteit levert voor de elektrische aandrijflijn en en passant de accu (die er ook gewoon in zit, om in pieksituaties te ondersteunen) kan opladen. Voor elektromotoren, accu's en hoogspanningselektronica kan Toyota putten uit de jarenlange ervaring die ze hiermee hebben in hun hybriden.
Een van de grootste obstakels van dergelijke auto's is het formaat van de brandstofcel en de bijbehorende accu's. Toyota zegt deze zo compact te hebben gemaakt dat er wat gebruiksgemak betreft geen nadelen aan de auto te ondervinden zijn. Ook de waterstoftank vormt geen obstakel, Toyota zegt deze in de bodem van de auto weg te kunnen werken zonder dat dit ten koste gaat van interieurruimte. In 2015 moet 'een betaalbare sedan' op basis van de FCV-R op de weg worden gezet en vanaf 2020 wil Toyota jaarlijks tienduizenden van dit soort auto's gaan verkopen.