Toyota Sequoia als TRD Pro

Mammoetboom op wielen

Toyota Sequoia TRD Sport
Toyota Sequoia TRD SportToyota Sequoia TRD SportToyota Sequoia TRD SportToyota Sequoia TRD SportToyota Sequoia TRD SportToyota Sequoia TRD SportToyota Sequoia TRD SportToyota Sequoia TRD Sport

Toyota stelt op de Chicago Auto Show niet alleen de RAV4 voor in TRD-trim, maar hijst voor de gelegenheid ook de Sequoia in een TRD Pro-jasje. Een enorm jasje.

Toyota’s ‘optuig-afdeling’ TRD is lekker bezig in de VS. Verschillende modellen zijn leverbaar als TRD Sport, TRD Off-Road en/of TRD Pro, waarbij die laatste de topversie is die alles wat TRD in huis heeft in zich combineert. De gigantische Sequoia was er al eerder als TRD Sport, maar is nu ook als TRD Pro gelanceerd. Speciale Fox-schokdempers, die speciaal zijn toegespitst op off-road-gebruik, andere wielen, een andere uitlaat en tal van optische aanpassingen aan in- en exterieur zetten de grootste SUV van Toyota weer even in de spotlights. En TRD voegt hiermee een auto toe aan hun populaire gamma van extra ruige pick-ups en SUV’s.

Deze nieuwe uitvoering is voor ons vooral een goede gelegenheid om weer eens een blik op de Sequoia te werpen. Het model heeft met geboortejaar 2008 niet alleen zijn formaat, maar inmiddels ook zijn leeftijd gemeen met de gigantische mammoetbomen die aan de Amerikaanse westkust te vinden zijn. De Sequoia laat zich omschrijven als het SUV-broertje van de pick-up Tundra, die vanwege zijn belastingvoordelen ook in Nederland geregeld te zien is. Ondanks de facelift kan de auto zijn leeftijd niet helemaal verbergen, al zijn we geneigd dat allemaal te vergeten vanwege de fantastische achterruit, die met een druk op de knop in de achterklep kan verdwijnen.

Voor de aandrijving van de Sequoia is een 5,7-liter V8 verantwoordelijk die ook in onder meer de Land Cruiser te vinden is. Ook die auto is een gigantische body-on-frame-SUV met zeven of acht zitplaatsen. Potentiële kopers staan op papier dus voor een serieus dilemma, ook al is de Land Cruiser met een vanafprijs van 85.025 dollar aanzienlijk duurder dan de Sequoia - wat heet, praktisch tweemaal zo duur! Hij zet daar een heleboel onverzettelijkheid, imposante terreineigenschappen en trekcapaciteiten tegenover, maar de Sequoia is de ruimere en meer op straatgebruik gerichte auto van de twee. Met acht zitplaatsen, de genoemde V8, achterwielaandrijving en een zestraps automaat kost de simpelste Sequoia 48.700 dollar, ofwel net geen 43.000 euro. Daar heb je in Nederland en België net een aardig uitgeruste RAV4 Hybrid voor…

De reguliere Sequoia

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.