'Toyota meest waardevolle automerk'

Al dertien jaar hetzelfde liedje

Toyota logo
Het mag voor Toyota geen verrassing meer heten. Voor de dertiende keer op rij is het Japanse merk in de ranglijst van Interbrand het meest waardevolle automerk ter wereld.

Ieder jaar stelt merkenadviesbureau Interbrand een lijst op van de 100 meest waardevolle merken. Op de eerste plek zwaait Apple de scepter, gevolgd door Google op plek twee en Coca-Cola en Microsoft op plek drie en vier. Toyota staat op nummer vijf, en is daarmee het hoogst genoteerde automerk. Interbrand schat de merkwaarde van Toyota op 53,58 miljard dollar. Vorig jaar stond het merk een plek lager op de lijst.

Mercedes-Benz is met een geschatte merkwaarde van 43,49 miljard dollar na Toyota het automerk dat het hoogst in de lijst staat. De Duitsers worden gevolgd door rivalen uit eigen land. BMW staat met een geschatte waarde van ruim 41 miljard dollar op plek 11. Honda volgt BMW op de 21e plek met een waarde van 22 miljard dollar.

Na Honda blijft het lang stil, al komen we op plek 33 Ford tegen, gevolgd door Hyundai op de plek 35 en Audi op plek 38. Volkswagen staat op de 40ste positie en is daarmee van de reeds genoemde automerken het enige merk dat in merkwaarde is gedaald en wel met 9 procent. Opvallende nieuwkomer is Tesla, die met een geschatte merkwaarde van 4 miljard dollar op plek 100 binnenkomt en daarmee de lijst afsluit.

De lijst wordt door Interbrand samengesteld op basis van de financiële prestaties, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (146)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.