Toyota iQ in januari verwacht

Toyota iQ
Toyota heeft de definitieve specificaties van de Toyota iQ vrijgegeven. De jongste telg van de Toyota familie wordt in januari in ons land verwacht. Ook heeft Toyota de motorisering bekend gemaakt.
De iQ is de nieuwe stadsauto van Toyota, waarmee het Japanse merk de aanval opent op auto's als de Smart. Het is een ambitieus project, aangezien Toyota er alles aan doet om de auto praktischer en luxueuzer te maken dan zijn tegenstrevers. Om deze reden wordt de iQ standaard al geleverd met airconditioning, elektrische ramen, Radio/CD-speler met stuurwielbediening en 15 inch lichtmetalen velgen. Ook het zogenoemde 3+1 concept is vernieuwend. Door een aantal ingrepen, waar wij eerder al over berichtten, moet het mogelijk zijn om met drie volwassenen en een kind in de auto te zitten. Dit is opmerkelijk, aangezien de auto maar 2,99 meter lang is.
Ook de motorisering is inmiddels bekend. Allereerst is er een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. Deze levert 68 pk en verbruikt volgens de voorlopige fabrieksopgave 4,2 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 99 g/km en daarmee scoort de auto een A-label. De motor kan ook gekoppeld worden aan een Multidrive transmissie. Met deze CVT verbruikt de iQ 4,7 liter per 100 kilometer en stijgt de uitstoot naar 110 g/km. Desondanks behaalt ook deze uitvoering een A-label. Verder staat er een 1,4-liter viercilinder dieselmotor op het programma. Deze wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het verbruik van de zelfontbrander bedraagt 4,0 liter per 100 kilometer.
Met de veiligheid zit het wel goed. De iQ is standaard voorzien ABS met Brake Assist en elektronische remkrachtverdeling. Ook stabiliteitshulp is standaard. Daarnaast worden er maar liefst 9 airbags in de auto gemonteerd. Opmerkelijk is de gordijn airbag achterin. Deze plofzak moet de passagiers achterin beschermen bij een aanrijding van achteren. De prijzen van de iQ zijn voor Nederland nog niet bekend.

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.