Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | iQ 1.0 VVT-i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 177.000 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
Eigenwijs, geniaal!
- 192.000 km
186 cm, zwaarder dan 100 kg, 177.000 km
Ik had m wel eens in de straat zien staan, de Toyota IQ. Ik vond het een leuke auto om te zien. Via internet veel te weten gekomen over dit aparte wagentje.
Toen de meest sexy auto die ik ooit heb gehad (een echte chick magnet) werd geramd door een Volvo V70 in een parkeergarage moest ik wat anders kopen. Aangezien mijn ervaringen met deze sexy Japanner zeer goed was, besloot ik maar eens te kijken wat er allemaal aan IQ’s te koop stond. Ik zocht namelijk een kleine stadsauto, leuk om te zien, maar ook praktisch. Er moesten 1 volwassene en twee tieners in passen voor noodgevallen. Daarnaast genoeg bagageruimte voor boodschappen. Als het kan ook een fietsendrager. En de auto moest gewoon zuinig zijn. De Prius die total loss was geramd door de Volvo, was zuinig, praktisch en kwalitatief gewoon super.
Ik vond er een met 177000 km op de teller in het mooie Zutphen. Nu ben ik redelijk lang, niet overdreven, en iets zwaarder dan een gezonde BMI zou toestaan. Dus thuis werd er al gelachen; ik zou er niet inpassen, het wagentje zou door de assen zakken etc. Ik heb me niet tegen laten houden en ben gegaan.
Naar de dealer gegaan om een proefrit te maken. Het eerste wat opviel, was de ruimte binnen. Het is een breed karretje en dat merk je binnen. Je hebt het idee dat je in een ruime auto zit. De stoelen zitten goed, het dashboard is weer eens wat anders dan wat je overal ziet. Gewoon een leuk, origineel ontwerp. De auto had even stil gestaan en dat merkte je. Maar goed, na een paar kilometer alleen maar een grote grijns op het gezicht. Wat een lol dit; lekker vlot, strak sturen, echt dikke pret dit autootje. Kortom gelijk meegenomen.
182000 km
Het eerste jaar zit er op! Al heel veel plezier gehad met deze auto. Zelfs een fietsendrager gevonden die gemaakt is voor deze auto. Kwam wel uit de VS; daar verkochten ze hem voor de Scion IQ, de Amerikaanse naam van de IQ.
Het rijden is nog steeds heel prettig. De auto maakt me nog steeds aan het grijnzen. Inmiddels ook wat kilometers op de snelweg. Dat gaat buitenverwachting goed. Het is geen racemonster dus je moet bij het inhalen wel even anticiperen en/of terugschakelen. Maar het is heel goed te doen. Ook bij langere ritten stap ik nog fit uit de auto.
Het bekende gebrom bij lage toeren is uiteraard ook bij deze het geval. Het is eigenlijk wel grappig hoe zo’n klein ding zo kan brommen!
De keuring van dit jaar gaf geen geen enkel probleem te zien. Gelijk een beurt laten geven bij de Toyota dealer.
Intussen heb ik wel een armsteun en een dashboardtas (origineel van Toyota) gekocht en geïnstalleerd. Vooral op langere ritten is die armsteun heerlijk. En ik kan nu ook wat dingen kwijt in de dashboardtas.
De ruimte voor de passagier is enorm. Je kan gewoon liggen. Ook de bestuurder kan de stoel heel ver naar achteren zetten.
Vanwege school moest ik een aantal keren met twee tieners in de auto. Los van de lol die iedereen heeft, en het bekijks dat je hebt, zat iedereen gewoon goed. Ook mijn dochter op het achterstoeltje. Echter, je moet zo niet naar Zuid Frankrijk rijden. Maar voor nood, voor maximaal een klein uurtje, is het echt prima te doen.
192.000 km
Wederom de APK; niets aan de hand. Weer een beurt laten geven. Ik doe dat jaarlijks, afwisselend een grote en een kleine beurt. Dat laat ik doen bij de Toyota dealer. Goed geprijsd en goede service. Dit jaar veel meer snelweg kilometers gemaakt. Kan ook gewoon goed in deze auto.
Ondertussen merkte ik wel dat de auto af en toe wat inhield. Zoals ik al zei is het geen sprotkanon maar nu kwam hij wel erg langzaam op gang. En ik was niet zwaarder geworden. Op internet gezocht; komt er steeds (overigens van dezelfde schrijver…..) op verschillende fora iets over een EGR klep. Er zou ook een terugroepactie zijn geweest. Nu worden die acties altijd geregistreerd maar daarover was niets te vinden. Bij de dealer was dit ook onbekend en op buitenlandse fora kwam dit ook niet terug. Dus waarschijnlijk heeft iemand met te veel tijd, verschillende fora zitten te bevuilen. Maar wat was het dan wel? De dealer dacht dat het de bougies konden zijn. Die vervangen. En inderdaad, hij rijdt weer zoals hij moet rijden.
Het verbruik schommelt bij tussen 1:17 (stad, niet scheuren maar ook geen fluwelen voet) en 1:21 snelweg. Keurig! En die wegenbelasting… Ook een lachertje!
Probleem
Tsja, het probleem is niet de auto. Mijn zoon heeft rijles en zal dit jaar wel zijn rijbewijs halen. Hij vindt t niets. Normaliter zou ik zeggen ‘pak de fiets’ maar voor deze auto moet je wel iets rijervaring hebben vind ik; hij stuurt direct, extreem kleine draaicirkel, windgevoelig en het meer anticiperen op de snelweg. Hij is niet vergevingsgezind. Dus het kan zijn dat deze parel binnenkort wordt verkocht. Het wordt dan of een Honda CR-Z of een Hyundai Veloster. Ik houd van aparte auto’s Maar goed we zullen zien wat de toekomst brengt.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.