Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Toyota
  • iQ

Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2012)

autoreview

7
Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2012)
Guydutchie
  • Guydutchie10
  • Gebruikersreview
12 mei 2018 om 14:19
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Comfort
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf18.700 km
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna 4 maanden, bijna 1500 km

  • 20.000 km
  • 12 mei 2018

Een nieuwe baan voor mijn vrouw had meer gevolgen voor mijn autoleven dan ik vooraf had verwacht. Onze zeer gewaardeerde Subaru XV werd vervangen voor een leasebak. Eerst een Renault Clio, pfffff. Daarna een Opel Astra en nu dus een nieuwe BMW X1. Gelukkig had ik mijn droomauto, mijn SLK nog. Maar een klein jaar later leek het ons toch het beste om ook van de SLK afscheid te nemen. Als je elke week 1000 km op de weg zit dan krijgt “lekker toeren” in het weekend een andere dimensie. Heel jammer maar een kleine, zuinige tweede auto zou beter tot zijn recht komen. En met dat gegeven begon mijn autohart toch weer te kloppen. Geloof het of niet, een van mijn oude droomauto’s kwam direct in me op: de Toyota iQ. In het verleden hebben we heel wat over de iQ gediscussieerd. Ik was er helemaal weg van maar mijn vrouw vond het helemaal niks: veel te klein en daarmee veel te duur. Maar die bezwaren bleken nu lang niet meer zo scherp. Ze worden al even niet meer gebouwd dus hoefde ik ook niet te lobbyen voor 20.000 euro. En ook het micro formaat blijkt heel wat praktischer te zijn ingedeeld dan b.v. de ruimte in de SLK. Ik kreeg groen licht en de zoektocht naar het beste exemplaar begon. Dat bleek nog best lastig. Mijn wens - een 1.3 automaat - heb ik na enkele weken zoeken (ook in Duitsland) bijgesteld. Na ongeveer 2 maanden zoeken heb ik gekozen voor een 1.0 Comfort automaat uit 2012 met 18.700 km op de klok bij Louwman in Amersfoort. Ja, wel een automaat. De iQ is mijn derde traploze automaat en qua comfort kun je wat mij betreft geen fijnere automaat kiezen. Na 12 jaar automaat rijden in 7 verschillende auto’s beschouw ik mezelf op dat gebied behoorlijk ervaringsdeskundig. Ik ben ook van mening dat deze automaat in de iQ 1.0 3-cilinder beter tot zijn recht komt dan in mijn vroegere Auris hybride.
Verwacht van de 68-pk sterke iQ geen sportauto maar ik ben heel tevreden over zijn souplesse. Eigenlijk geniet ik van elke rit. In de stad is de iQ natuurlijk het beste in zijn element maar ook buiten de bebouwde kom en op de snelweg kan hij prima mee. Het inhalen van een vrachtauto gaat vlot genoeg. Ik ben echt aangenaam verrast door de wegligging en het comfort. Ik besef dat niet iedereen het zal begrijpen maar ik vind de iQ nog altijd heel leuk en bijzonder. Anderzijds wordt je als kleine Japanner niet zo maar opgenomen in de Aston Martin familie. In de Engelse Reliability Index staat ie al lange tijd op plek 1 en de traploze automaten van Toyota staan bekend als bijzonder duurzaam. De vaste kosten (belasting en all-risk) zijn met 50 euro per maand heel vriendelijk te noemen. Het verbruik heb ik nog niet goed bijgehouden. Dat is voor de volgende keer.

iQ micro multi purpose vehicle

  • 22.300 km
  • 19 januari 2019

Een jaar en 3700 km verder. Niet heel veel kilometers maar de iQ wordt goed gebruikt: woon/werk, boodschappen en andere meestal kortere ritten. En dan ook nog een paar langere ritten. In een enkel geval hebben we er met z’n drieën in gezeten. Ook dat ging probleemloos. De hoofdsteunen achterin bewaar ik standaard in de garage. Die nemen me te veel zicht weg en ik gebruik ze zelden. Bovendien is het zonder de hoofdsteunen eenvoudiger om de achterbank neer te klappen. Ook het luxe roodlederen dashboard(dames)tasje heb ik opgeborgen. Daar kan je eigenlijk toch niets mee en het trekt teveel aandacht wat mij betreft. In plaats daarvan heb ik achter de middenconsole een flexibele opbergbak geplaatst. Dat levert me precies de opbergruimte op die ik miste. Verder heb ik aan mijn iQ niets gewijzigd.
Het bescheiden motorvermogen stoort me totaal niet. Mede dankzij de fijne CVT-bak kan de iQ wat mij betreft prima mee met het verkeer. Het rijdt wel relaxt. Stiekem geniet ik gewoon van dit micro premium autootje. De verbruikskosten zijn zoals verwacht bijzonder laag en daar zijn ook geen onvoorziene kosten bijgekomen. Misschien doe ik de iQ nooit meer weg :)

Mijn iQ MPC

  • 26.000 km
  • 19 december 2020

Zoals in mijn autohistorie te zien heb ik behoorlijk wat voertuigen gehad. In het lijstje ontbreken nog 7 motorfietsen. Ook dit jaar heeft weer wat auto wisselingen opgeleverd. Mijn cabriogevoel begon weer op te spelen, mede door de Corona beperkingen. In april heb ik een Nissan Micra c+c aangeschaft en deze heb recent vervangen voor een jonge MX-5. Maar.... de iQ blijft. Mijn MPC (micro premium car) vult precies aan waar ik de MX liever in de garage laat. Dat is het rationele verhaal. Eigenlijk ben ik nog altijd zo enthousiast over mijn iQ dat afscheid nemen niet in me op is gekomen. Qua sturen toont de iQ zelfs gelijkenis met de MX-5. Hij stuurt minstens zo direct. En natuurlijk maken de bescheiden kosten het ook mogelijk om ‘m erbij te houden. Eigenlijk wordt hij steeds leuker en ook steeds zeldzamer.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Toyota iQ? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Toyota iQ
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Toyota iQ 1.0 VVTi Comfort CVT-Automaat | Airco | Automaat | Lichtmetalen velgen |

    Toyota iQ 1.0 VVTi Comfort CVT-Automaat | Airco | Automaat | Lichtmetalen velgen |

    • 2009
    • 52.732 km

    € 7.949

    Toyota iQ 1.0 VVTi Aspiration *Airco-Navigatie-LM*

    Toyota iQ 1.0 VVTi Aspiration *Airco-Navigatie-LM*

    • 2009
    • 211.540 km

    € 3.450

    Toyota iQ 1.0 VVTi Aspiration

    Toyota iQ 1.0 VVTi Aspiration

    • 2010
    • 116.278 km

    € 4.895

Meer Toyota iQ occasions

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota iQ specificaties
  • Toyota iQ occasions
  • Toyota iQ video's
Advies en informatie
  • Toyota iQ tests
  • Toyota iQ gebruikersreviews
  • Toyota iQ index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer
 

Toyota iQ reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

    4
    • 8 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ (2012)

    Toyota iQ (2012)

    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2012)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2012)

    7
    • 12 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)

    11
    • 10 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

    10
    • 10 september 2017
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

    4
    • 8 januari 2016
meer reviews
Toyota iQ

Toyota iQ

1

Klein, maar met met een achterbank net iets slimmer dan een Smart: zie hier de Toyota IQ.

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Op zoek naar een zuinige kleine auto voor 5.000 euro

    Op zoek naar een zuinige kleine auto voor...

    30
    • 31 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

    4
    • 8 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ (2012)

    Toyota iQ (2012)

    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)

    11
    • 10 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

    10
    • 10 september 2017
  • Gebruikersreview
    Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

    Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

    4
    • 8 januari 2016
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)

    Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone...

    7
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    220
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    136
    • 24 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD Premium (2021)

    Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD Premium...

    4
    • 23 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2022)

    Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2022)

    2
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    63
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden