Toyota C-HR+: gloednieuwe EV had eigenlijk bZ3C moeten heten

Elektrisch C-HR-equivalent

164 reacties

Video

Het kan heel goed zijn dat de Toyota op deze pagina je bekend voorkomt. Hij werd in 2022 al gepresenteerd als bZ Compact SUV en zou dan als bZ3C door het leven moeten gaan.  Toyota houdt het met de bZ-typeaanduiding echter voor gezien in Europa en doopte deze nieuwe, elektrische coupé C-HR+. De marktintroductie staat voor eind 2025 ingepland.

Highlights Toyota C-HR+

  • Staat op eTNGA-platform
  • Als 4WD met 343 pk
  • Tot 600 km actieradius
  • Trekgewicht tot 1.500 kg

Eind 2021 stond Toyota-topman Akio Toyoda op een podium met maar liefst zeventien studiemodellen van nieuwe EV’s. Vier jaar later weten we dat de soep iets minder heet wordt gegeten en dat het vooral de hybrides zijn die bij Toyota op de menukaart staan. Een succesformule, zo blijkt: vorig jaar stond het merk op nummer drie in de Nederlandse verkoopstatistiek. In Europa ging de teller over de 1,2 miljoen en dat alles met een bescheiden aandeel EV’s. Na de bZ4X, die in 2022 op de markt kwam, bleef het vrij stil, maar er komt weer EV-nieuws uit de Japanse keuken.

Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)

Toyota C-HR+

Geen hoge instap, 16 cm langer dan CH-R

Vrij recent was er de Urban Cruiser en nu kunnen we voor het eerst de C-HR+ aanschouwen. Die letters staan net als bij de reguliere C-HR voor Coupé High Rider. Verwacht echter geen hoge instap, ook al spreekt het merk van een Coupé SUV. De Plus is geen geëlektrificeerde versie van de hybride C-HR, dat zie je in één oogopslag. Als basis dient het eTNGA-platform, net als bij de bZ4X. Met zijn lengte van 4,52 meter is hij 16 centimeter langer dan de reguliere C-HR en de wielbasis van 2,75 meter belooft een royale beenruimte voor de achterpassagiers. De grote achterklep biedt toegang tot een bagageruimte van 416 liter, een prima waarde in dit segment.

Keuze uit drie motorvarianten

De belangrijkste cijfers zijn natuurlijk die van de accucapaciteit en de bijbehorende actieradius. Toyota levert de C-HR+ met twee accuformaten: 57,7 en 77 kWh (bruto) en dat zou tot zo’n 600 kilometer bereik moeten leiden. Toyota geeft tien jaar of 300.000 km garantie op het accupakket. Qua motorisering zijn er drie varianten: voorwielaandrijving met 167 of 224 pk en vierwielaandrijving met 343 pk. In dat laatste geval sprint je in 5,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en mag er 1.500 kg aan de trekhaak. Opladen kan met 11 of 22 kW en aan de snellader met 150 kW. Via het menu in het infotainmentscherm is het voorverwarmen van de accu handmatig te activeren. Plan je een lange route in het navigatiesysteem, dan worden de noodzakelijke laadstops berekend en warmt de accu automatisch op.

Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)

Toyota C-HR+

Dashboard uit vernieuwde BZ4X

De buitenkant, en dan met name het ‘hammerhead’-front, sluit perfect aan op het huidige productportfolio van Toyota. De knik in de taillelijn, ter hoogte van de C-stijl, kennen we van de Lexus RZ. Een brede lichtbalk typeert de achterkant en als geheel oogt de C-HR+ goed geproportioneerd en niet als een eenheidsworst. De beenruimte achterin is oké, het hoofd van een lange volwassene raakt het hemeltje in de uitvoering met panoramadak. Kijken we naar het dashboard, dan zijn er geen overeenkomsten met de C-HR, wel met de vernieuwde bZ4X. Het scherm met bestuurdersinfo is boven het stuur geplaatst, centraal staat een 14 inch metend scherm voor alle andere functies.

Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)
Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)Toyota C-HR+ (EMBARGO 12/3)

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (164)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.