Topper en floppers 2013: Frank Jacobs
Top 1: Svensson
Hartje zomer kwam hij in ons midden en vanaf dag één vond ik hem geweldig. Alleen al omdat de Volvo 240 op mijn shortlist stond toen het CBR, lang geleden, de maatschappij dupeerde door mij een rijbewijs te verstrekken. Maar het moest ijzig koud worden voordat onze twintig jaar oude duurtester Svensson echt indruk op mij ging maken. Een op-en-neertje naar de Noordkaap? Polaire ontberingen? Geen probleem voor deze oude Zweed. Ingesneeuwd bij minus dertig? Eén keer het oude sleuteltje omdraaien en Svensson liep, klaar voor weer een lange dag en duizend kilometer door de sneeuw. Toen ik afgelopen week, aansluitend op de Noordkaap Challenge, de bejaarde Volvo nog een paar dagen bleef rijden, kreeg ik thuis een scheef gezicht. Waarom ik mijn vriendin aan het risico blootstelde dat een middagje kerstshoppen zou eindigen op de vluchtstrook van de A4, wachtend op de wegenwacht? Dat zij diezelfde wegenwacht afgelopen weekend moest bellen omdat haar jonge, betrouwbare Golf voor haar eigen deur niet meer wilde starten... Haha! Terwijl de man van de ANWB zich over haar motor boog, stond Svensson het tafereeltje met zijn enorme verstralers minzaam te aanschouwen. "Ach", zei ik tegen mijn vriendin, "als jouw auto moet worden afgesleept, hebben we altijd Svensson nog." Svensson is mijn held van 2013.
Top 2: Rambo-Lambo
In een wereld waar elk grammetje telt en waarin je zo ongeveer een milieucrimineel bent als je een paar honderd gram CO2 per kilometer uitstoot, is het op een ondeugende manier vreselijk leuk om, heel eventjes dan, ongegeneerd 1.295 gram per kilometer de atmosfeer in te blazen. Gewoon omdat het kan. Want al is er geen fabrieksopgave voor de Lamborghini LM002, ik heb het zelf even berekend en dat is waar ik op uitkwam. Eén-komma-drie KILO CO2 per kilometer. Eat your heart out!
Top 3: Hannibal
Tja, en dan zijn de Audi RS6 en de Porsche Cayenne Turbo S ineens milieu-engeltjes. Dus konden we met een zuiver geweten richting de Alpen blazen, om in het voetspoor te treden van de roemruchte veldheer Hannibal. Een van de mooiere trips van 2013. Trouwens, Hannibal deed het met honderden olifanten. En heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel CO2 één flatulente olifant uitstoot? Dusss...
Flop 1: de Neder-Trabi
Grauw en mistroostig was het vroeger op de wegen van de communistische dictaturen. Omdat iedereen in hetzelfde afzichtelijke hok reed. Want bepaald door de allesbepalende overheid. En zo zie ik de laatste weken van het jaar de Nederlandse wegen steeds meer veroverd worden door de Mitsubishi Outlander PHEV. Zo hip als Wibra-kleding en zo sexy als Henny Stoel, maar de regering bepaalt. Dat er dit jaar, ongereden, elfduizend van die gedrochten zijn verkocht in ons land, zegt alles over de teloorgang van de echte petrolhead.
Flop 2: zwabberbeleid
Ik ben opgehouden met het proberen te begrijpen. Want steeds als ik de aangepaste regelgeving rond autobelastingen denk te snappen, wordt hij weer aangepast. Hele volksstammen in Volts en Ampera's die amper weten waar de stroomaansluiting van hun auto zit, omdat het tankpasje van de baas veel gemakkelijker is (en omdat Nuon geen Freebees geeft).
Wanneer gaan we al die autogerelateerde belastingen nou eindelijk eens volledig in de literprijs verwerken? Dan betaalt iedereen precies voor wat hij uitstoot, of dat nou in een Prius is, of in een LM002. En het verbetert meteen de concurrentiepositie van de klussende ZZP-er met Nederlands kenteken weer een klein beetje ten opzichte van zijn belasting- en boetevrije collega met witte platen.
Flop 3: de oldtimer-moord
Begrijpen doe ik het wel, maar dat maakt het amper leuker. Hele volksstammen zonder een greintje gevoel voor klassiekers reden fiscaal vriendelijk in een oude auto en daarvoor betalen de liefhebbers nu het gelag. Ik ben benieuwd hoeveel DS-en en Amazones de Mitsubishi-dealers de afgelopen maanden hebben ingeruild.. Maar ach, zie het van de postieve kant. Trabants en Lada's zijn tegenwoordig ook cult. Dus over een jaar of dertig ben je heel hip én goedkoop uit als je een PHEV voor je grachtenpand hebt staan.