Top en flop: nachtbraken en Twingo

Top en flop: nachtbraken en Twingo
Top en flop: nachtbraken en Twingo Top en flop: nachtbraken en Twingo Top en flop: nachtbraken en Twingo Top en flop: nachtbraken en Twingo Top en flop: nachtbraken en Twingo
Wat was er op autogebied fantastisch aan 2014 en wat kunnen we missen als kiespijn? Het is weer tijd om met de AutoWeek-redacteuren terug te blikken op het afgelopen jaar middels de traditionele Top en flop-lijstjes. Deze keer: Stéphan Vermeulen over een GTO-test met snelle Japanners, AutoWeek Live, de Volkswagen Golf R, lichamelijk ongemak, de Renault Twingo en diesels die juist weer lawaaïger lijken te worden.

Top 1: Met twee outlaws nachtelijk Rotterdam onveilig maken

Wat doe je met twee extreme Japanse sportievelingen die door het Nederlandse belastingstelsel zijn veroordeeld tot een bestaan als outlaw? Dan zoek je een nachtelijk industrieterrein op, of nog beter, de 's nachts doorgaans verlaten havenpieren van Rotterdam. Zo was ik in het holst van de nacht in Rotterdam in de weer met de Nissan 370Z Nismo en de Subaru WRX STi voor een GTO-fotoshoot. Overdag hadden we de video van de dubbeltest al geschoten, 's avonds reden we vanuit het oosten van het land meteen door naar de havenstad en zo ben je tegen een uur of twee 's nachts compleet gesloopt. Zelfs de adrenalinekicks van de 300 pk-plus-machines veranderen daar niets meer aan. Maar goed, uiteindelijk heb je wel twee mooie producties en daar doe je het tenslotte voor.

Top 2: Waterballet met de snelste Golf

Ik was vooraf nogal skeptisch over de Volkswagen Golf R. Van de zesde generatie was me niet bepaald bijgebleven dat hij leuk was, ondanks zijn enorme snelheidspotentieel . Daardoor keek ik veel meer uit naar de nieuwe GTI. Maar in een week dat de hemelsluizen vol open stonden, reden we de Golf R, de Audi S3 en de Mercedes A 45 AMG. Geweldig hoe de 300 pk sterke Golf uit de voeten kan op een kletsnatte ondergrond, dan rij je echt iedereen zoek met zo'n Golfje R. Wat zeg ik, op een bochtige bergweg rijdend over asfalt dat 30 graden warm is, lukt je dat ook. Dat ging met de zesde generatie misschien ook al, maar die deed dat zonder ook maar een spoortje drama. Dus ik zat ernaast met mijn weblog: die Golf R is zeker een zinvolle versie naast de GTI!

Top 3: Hoogzomer met AutoWeek Live

Over hoogzomer en hoge temperaturen gesproken: houden we voor het eerst een event, is het het eerste snikhete weekend van het jaar! AutoWeek Live tijdens de pinksterdagen in Lelystad. Het kwik steeg tot een zinderende 32 graden en toch was het er vol. Al die mensen die zelf konden testen op de kombaan en de nieuwste modellen binnenstebuiten keerden, al dat auto(sport)spektakel. Het was het grootste autofeest van het jaar, samen met onze fans. Zet maar in de agenda: 26, 27 en 28 juni gaan we het weer doen, zelfde locatie. En nu maar hopen dat Piet Paulusma met een iets gunstiger weersvoorspelling komt!

Flop 1: Twingo minder dan verwacht

Vooraf was ik heel enthousiast over de Renault Twingo. Met zijn guitige looks doet hij me een beetje denken aan het eerste Vijfje. Hoe anders kan het zijn als je een auto vaker in het verkeersbeeld ziet opduiken. Dat gebeurt steeds vaker en steeds vaker ook denk ik: wat een raar hoog smal ding is het recht van achteren eigenlijk. Ik heb hem alleen als SCe 70 gereden en met dat turboloze blok houdt het qua trekkracht niet over. Ook valt de ruimte achterin erg tegen. Nee, ik had er allemaal meer van verwacht, typisch een gevalletje van 'de voorpret was leuker'.

Flop 2: Diesels klinken steeds minder

Ik ben een dieselfan, en vanaf eind jaren negentig tot vrij recent, ging het maar crescendo met de zelfontbrander. Dat gaat het ook nog steeds als je kijkt naar zaken als koppel, vermogen en vooral verbruik, maar heel veel diesels klinken een stuk beroerder dan een jaar of vijf geleden. Neem de CDI's van Mercedes-Benz, die tokkelen er lustig op los en ook BMW's viercilinderdiesel laat nadrukkelijk horen dat hij op diesel loopt. Dat Volvo's vijfcilinder verdwijnt ten gunste van krachtiger en zuiniger vierpitters is begrijpelijk, maar akoestisch is het allemaal een stuk minder en dat komt omdat ook deze diesel zo arm mogelijk staat afgesteld onder normale omstandigheden.

Flop 3: Geveld door een virus: niet naar Zweden voor de WRX STi

Het mooie van een overzicht van persoonlijke toppers en floppers is dat je het lekker persoonlijk kunt houden, al is dat dit keer niet zo tof. Net hersteld van een virus dat me een week aan ziekenhuisbed gekluisterd had, keek ik vol verlangen uit naar de introductie van
de nieuwe Subaru WRX STi in Zweden. Wat denk je, keert dat vermaledijde virus gewoon keihard terug vlak voor de trip …Collega Marc Klaver was een erg fijne stand-in!

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.