Top en flop 2015: Roy Kleijwegt
'Nee, Volkswagen wordt hartelijk bedankt'
Top 1: Mazda MX-5
Eigenlijk kan ik MX-5 ook weglaten, want allemachtig, wat is Mazda goed bezig. Elk nieuw model is een hit. De 3 is goed, de CX3 is top, de Mazda2 is erg goed en de Mazda6 na de facelift is super. Kon het merk dat overtreffen? Jawel. De nieuwe Mazda MX-5 is een betaalbare oase van rijplezier in een tijd dat alles dikker, duurder sneller moet worden. De Toyota GT86 viel wat tussen wal en schip en heeft last van betaalbare superkanonnen als de Mégane RS, maar de MX-5 doet het juist zo goed omdat hij met de kleine 1.5-motor op zijn best is. Rustig cruisen met veel gevoel, maar als je het motortje in de toeren jaagt, is het een zalige sportauto en een geweldig eerbetoon aan het MX-5 concept. Superlicht en wendbaar, niet te hardcore of te plastic en nog enigszins betaalbaar. Tegenwoordig een zeldzaamheid.
Top 2: Opel
Niet specifiek een model, maar het merk. Het werd jaren minder en minder. Rumoerige, slappe diesels en zware onderstellen, terwijl (onder meer) de Koreanen hard aan de weg timmerden. Ik had niet gedacht dat het merk zich zo zou kunnen herlanceren als afgelopen jaar. Eerst was daar de Karl, die in één klap de beste auto in zijn segment werd. Knap gedaan! De concurrentie - vooral uit Korea – is fors. Maar toen was daar de nieuwe Astra. Die in het overvolle, bizar competitieve C-segment eveneens de directe concurrentie wist te verslaan. Als het merk met de nieuwe Insignia een vergelijkbare stap weet te zetten: wauw! Laat maar komen!
Top 3: Ferrari 488 Spider
De magie is zo groot, dat ik er niet onderuit kom. Het arrogante, het groteske, het mythische van Ferrari is snel daar als je een dag door Italië toert met een gloednieuw model. En dus ben ik om. Hoe naargeestig het koperspubliek van Ferrari soms ook is, de auto's zijn fabelachtig. Mijn eerdere lange, lange kennismaking met de California T deze zomer was overigens een goede voorbereiding! De magie van het merk verdringt zelfs de bizar snelle McLaren 675 LT uit deze lijst!
Flop 1: Dieselgate
Dat zo'n groot merk zich zo heeft kunnen verslikken in iets wat compleet onnodig was geweest. Een kleine besparing, al dan niet ingegeven door angst voor de leiding (Piech?), leidde tot een van de grootste automotive schandalen aller tijden. Dat de Volkswagen Group hier onder te lijden heeft, is niet iets waarvoor we medelijden met de fabrikant hoeven te hebben. Al is het sneu voor werknemers in de fabrieken die straks misschien ontslagen worden vanwege iets waar zij niets aan konden doen.
Maar de schade reikt verder. Grote kans dat dieselauto's in de Verenigde Staten zo'n klap krijgen dat het helemaal over is. En dat is nogal lullig voor bijvoorbeeld Mercedes, dat zich wél netjes aan de regels heeft gehouden en techniek heeft ontwikkeld waarmee de auto's wel op een nette manier aan alle uitstootnormen voldoen. Bovendien gaf de hele crisis extra ammunitie aan de milieulobby, die dit keer wél recht van spreken had en meteen de hele autosector wegzette als een stel criminelen. Nee, Volkswagen wordt hartelijk bedankt.
Flop 2: Plug-ins, plug-ins
De Volvo V60 D6 TE heeft nog het geluk dat hij niet zo herkenbaar is als plug-in als de Outlander PHEV, anders viel het nog meer op hoeveel van deze fiscale wonderauto's er in Nederland rondrijden. Het is de fabrikant en de dealers zeker gegund, maar het blijft ergerlijk hoe gruwelijk veel belastinggeld er deze kant op is gegaan voordat Financiën er achter kwam dat deze CO2-winst wel heel erg duur werd betaald. Dat had een stuk efficiënter gekund als men in het Ampera-tijdperk iets beter had opgelet. Gelukkig zijn we er bijna vanaf: voordeel voor een volledig elektrische Tesla of Zoe vind ik al een stuk logischer (hoewel extra aankoopsubsidie me te ver gaat).
Flop 3: Alfa Romeo
Ja kom op zeg. Hoe lang kan je alles blijven uitstellen? Jarenlang wachten we al op nieuwe modellen, een enkele 4C is wat mager om het tij te keren. En dan lanceer je met (heel erg) veel poeha de nieuwe Giulia, en dan enkel in QV-trim om vervolgens de normale versies ook weer uit te stellen. Je zal maar dealer zijn van het merk, dan trek je inmiddels toch de haren uit je hoofd. Een iets minder grote mond en iets meer nieuwe auto's zou goed zijn.