Top en flop 2015: Lars Krijgsman
'Cross-overs laten mij volledig koud'
Top 1: Mercedes S-klasse Cabrio
Sorry, GLE Coupé, een schoonheid zul je niet worden. Daar kan geen Elegance-pakket iets aan veranderen. In volle vaart meerennen met de cross-over-hype pakt soms gewoon heel erg ongelukkig uit. Waarom dit gezever in een Top-lijst? De GLE Coupé-treurnis verdween als sneeuw voor de zon toen Mercedes de S-klasse Cabrio presenteerde. Vijf meter, vier stoelen, geen dak en een interieur dat weke knietjes veroorzaakt. Een heerlijk concept dat Mercedes zeer smaakvol heeft teruggebracht!
Top 2: In het wild
De rubriek bestaat al sinds medio 2014, maar dit geesteskindje van collega Michiel Willebrands kan nu zijn eerste volle kalenderjaar afstrepen. Een slappe redenatie om deze rubriek vol met curieuze verschijningen in de Top 3 te krijgen? Ongetwijfeld, maar ondergetekende beleeft uiterst veel plezier aan het bekijken en omschrijven van de kandidaten die opduiken langs de Nederlandse stoeprand. Op AutoWeek.nl staat de nieuwe auto centraal, maar deze rubriek vergeet de soms roestige, gebutste, ongelukkig uitgepakte of simpelweg unieke stukjes historie niet. En dat mede doordat ook jullie geregeld in de pen klimmen om ons die verlepte Manta of zich aan het leven vastklampende Passat te laten zien. Bedankt allemaal!
Top 3: Volvo S90
We worden overspoeld met cross-overs, mijns inziens de meest oninteressante categorie waarin je een auto kunt uitzoeken. Al die hoog op de poten staande hatchbacks, ik word er niet warm van. Het lijkt erop dat ook de grote sedan aan het uitsterven is en plaatsmaakt voor XC90- en Range Rover-achtigen. Volvo laat met de wat mij betreft zeer geslaagde S90 zien dat het dit klassieke recept nog altijd weet toe te passen. Ingetogen weelde. Statig maar modern met klassieke lijnen: de S90 komt gewoon erg lekker over. Daarbij is ook het interieur vormgegeven als een stijlvolle kamer waarin ik best wonen kan. Een verademing tussen de geforceerd hippe vogels van autoland.
Flop 1: Citroen E-Mehari
Sorry Citroën, maar mijn koffie daalde in een nevel neer op mijn bureau toen je de E-Mehari aan het daglicht voorstelde. De geslaagde Cactus M Concept deed mij zoveel meer verwachten. Waar de Franse designstudio een goede rariteit wist neer te zetten door de van zichzelf al jolige C4 Cactus te ontdoen van zijn dak, dacht het management van Citroën dat het een goed idee was om het productiemodel te baseren op een onooglijk elektrisch stadsdwergje van Bolloré. Naar fatsoenlijke verhouding zal je tot het einde der tijden moeten zoeken, en dat geldt ook voor de aanwezigheid van het oorspronkelijk zo leuke concept op de Nederlandse wegen. Hij lijkt de Franse landsgrenzen niet te verlaten, en in dit geval lijkt me dat het beste.
Flop 2: Borgward
Alles wat mis is in autoland, samengevat in één model: de Borgward BX7. Borgward zou reïncarneren en terugkijkend op de fraaie modellen waarmee de Duitsers ons ooit gelukkig wisten te maken waren de verwachtingen hoog. Die verwachtingen werden met één stevige beweging de grond ingestampt en bedekt met een laag beton. Borgwards eerste model bleek een zeer inwisselbare SUV te zijn waarvoor de ontwerpers geblinddoekt door het designmagazijn van de autowereld zijn gewandeld. Een grilletje hier, een lampje daar: 'zolang het vast blijft zitten is het goed'. Een stevige domper, waar zoveel meer in had kunnen zitten dan deze compleet van levensvreugde ontdane poging.
Flop 3: Dieselgate
Het liefste had ik het schandalige Dieselgate geen aandacht meer gegeven. Ik ben er klaar mee. Hoe een naar eigen zeggen fatsoenlijk autoconcern de consument op grote schaal bedonderd heeft verdient geen extra woorden meer. Dan heb ik de erbarmelijke houding van het concern in de nasleep ervan nog niet eens benoemd. Toch krijgt Dieselgate een plek in de Flop 3, wellicht meer als principekwestie. Succes met het opruimen van je bende, Volkswagen.