Top en flop 2014: Lagonda en Lexus

Aston Martin Lagonda

Wat was er op autogebied fantastisch aan 2014 en wat kunnen we missen als kiespijn? Het is weer tijd om met de AutoWeek-redacteuren terug te blikken op het afgelopen jaar middels de traditionele Top en flop-lijstjes. Deze keer: Michiel Willebrands over Lagonda's, Hellcats, Achteruitkijkspiegels, mrb, GLE en Lexus-design.

Top 1: Aston Martin Lagonda

Stagiair Joas en ondergetekende zijn het over de Lagonda roerend eens: dit is een fantastisch mooie auto, eentje uit de buitencategorie. Deze supersedan heeft de X-factor die veel soortgenoten missen, daar dragen de roemruchte merknaam en het feit dat-ie min of meer pardoes uit de lucht kwam vallen ook aan bij. En in tegenstelling tot Joas vind ik het voorbeeld uit 1976 wél mooi. Sterker nog, die auto moet en zal ooit op de oprit van huize Willebrands staan.

Top 2: Dodge Challenger Hellcat

2014 was een goed jaar voor de Amerikaanse muscle cars. Eerst waren daar eind 2013 de nieuwe Corvette en Mustang, dit jaar werden daarvan de opgepompte versies gepresenteerd, respectievelijk de Z06 en GT350. Machtig spul, maar die twee werden - in elk geval qua specs - flink in hun hemd gezet door de Dodge Challenger (en Charger) Hellcat: 717 pk en 880 Nm uit een 6,2-liter V8 met supercharger. Hell yeah, baby!

Top 3: Achteruitkijkspiegel # 100

Sinds december 2012 vaste prik op zaterdagochtend: een verse aflevering van onze videorubriek De Achteruitkijkspiegel. Op 15 november maakten we de 100e aflevering en op die mijlpaal ben ik erg trots, zeker omdat het concept nog even eenvoudig als doeltreffend is als bij de allereerste opnames; zet twee gasten in een auto, hang een GoPro'tje aan de voorruit, laat ze een minuutje of tien ouwehoeren over auto's en alles wat daarmee te maken heeft en eindig met een flauwe/hilarische/subtiele grap.

Flop 1: Mrb-regels oldtimers

Met het idee dat er bij de oldtimerbezitters even simpel 120, 130 miljoen euro kon worden opgehaald, werd in 2013 besloten om de leeftijd voor mrb-vrijstelling te verhogen van 25 naar 40 jaar. Ingewijden in de materie wisten wel beter: dat ging nooit lukken. En inderdaad, er werd nog geen 30 procent van het begrote bedrag binnengehaald, zo bleek in september. Ondertussen is er een hele bedrijfstak om zeep geholpen, de hobby van velen onbetaalbaar gemaakt en verdwenen bijzondere auto's op de sloop of naar het buitenland. En bedankt.

Flop 2: Mercedes GLE

Toen BMW - SsangYong even daargelaten - nog het alleenrecht had op het maken van auto's waarbij proporties compleet zoek enigszins uit verhouding zijn, was de wereld nog redelijk overzichtelijk. Maar toen Mercedes-Benz vond dat het ook een SUV-coupé-crossover-wat-maakt-het-allemaal-nog-uit-blijkbaar-is-hier-vraag-naar-en-zo-niet-dan-toch moest bouwen, werd ik wel een beetje verdrietig. En áls je het dan doet, maak er dan geen schaamteloze X4/X6-kloon van.

Flop 3: Lexus-design

Ik heb bewondering voor de manier waarop Lexus de dingen anders dan anders probeert te doen op het gebied van design (en het feit dat het naast alle hybride-modellen een old skool 5.0 V8 in een coupé hangt) maar anders betekent helaas niet altijd 'mooi'. Lexus is in mijn ogen nogal doorgeschoten in de combi van scherpe vouwen, afgeronde oppervlakten en een enorme zandlopergrille. Bij de IS trek ik het nog net, maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die de NX een mooie auto vindt.

PRIVATE LEASE Lexus

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.