AutoWeekend Top 10: exclusieve supersedans
Sedans mogen dan zo ongeveer de oervorm van de auto belichamen, het is niet vanzelfsprekend dat elke autofabrikant deze carrosserievorm in het assortiment opneemt. Deze week hebben we tien opvallende sedans op een rijtje gezet die zó exclusief zijn dat de kans klein tot nihil is dat je er ooit eentje in het wild zult tegenkomen!
1. Deze week zagen we hoe Aston Martin aan het testen was geslagen met een nieuwe luxueuze sedan. In 1976 lanceerde het Britse merk al de Lagonda, een auto die tot 1990 verspreid over vier series goed was voor een productieaantal van 645 exemplaren. De ongeveer vijf meter lange edelman was misschien wel de meest problematische Aston ooit gemaakt, maar met z'n enorme hoekige lijf misschien ook wel een van de meest bijzondere.
2. In 1963 werd er een proefballonnetje opgelaten voor een vierdeursversie van de Ford Mustang maar dit idee werd al snel richting prullenbak verwezen. Er is ook een stationwagonvariant gebouwd van de Mustang.
3. In dit lijstje mag de Maserati Quattroporte (Italiaans voor 'vierdeurs') natuurlijk niet ontbreken. De eerste Quattroporte stamt uit 1963 maar onze stiekeme favoriet is het jaren 90-exemplaar met die schuin oplopende achterste wielkastranden.
4. Voor Nafsas Al Khaddaja werden twee sedanversies van de Ferrari 456 GT gebouwd, die onder de kap dezelfde 5,5 liter V12 kreeg gelepeld. Net zo gespierd, maar stukken exclusiever dan de coupé waar 3.289 exemplaren van verschenen.
5. In 2008 presenteerde Lamborghini in Parijs een studiemodel waarvoor nog meer dan eens een traan wordt gelaten. De Estoque blikte vooruit op een monsterlijke powersedan met een sierlijke maar gelijktijdig imposante verpakking. Helaas werd het project een jaar later al in de ijskast geparkeerd.
6. De Citroën SM Opéra uit 1974 was een project van carrosseriebouwer Henri Chapron. Volgens de overlevering zijn er twaalf van gebouwd, anderen houden het op acht. Eentje is in Nederlandse handen.
7. In opdracht van een klant bouwde Aston Martin in 1994 de vierdeurs Lagonda Saloon op basis van de bonkige Virage. Wie dat al een gekke stap vindt voor een merk als Aston Martin heeft de Lagonda Virage Shooting Brake nog niet gezien: dit was een volwaardige stationwagon-versie van dezelfde auto. Beide carrosserievarianten zijn superzeldzaam, van de Saloon werden er uiteindelijk negen gebouwd.
8. In 2010 kwam Lotus op de autoshow van Parijs met een gigantisch concept-car-offensief. Eén van de grootste verrassingen was de Eterne, een vierdeurs sportieveling die het tegen de toen nieuwe Porsche Panamera zou moeten gaan opnemen. Bij z'n onthulling werd nog geroepen dat de hybride sedan in 2015 in productie zou gaan, maar sinds die tijd blijft het angstvallig stil bij Lotus…
9. In 1993 moest het merk Bugatti nog nieuw leven ingeblazen worden, en had niemand nog van een Veyron gehoord. De van een 6.0 V12 voorziene EB112 was één van de voortekenen van die wederopstanding. De vijf meter lange auto ontbeerde de traditionele sedanvorm, en viel op door z'n kenmerkende, hoefvormige grille en duidelijke 'ruggegraat'. Zelfs de achterruit wordt in tweeën gedeeld door de lijn die over het midden van de auto loopt. De auto haalde nooit de serieproductie, al is er wel eens een exemplaar op de openbare weg gespot.
10. Tot serieproductie van een vierdeurs Ferrari is het nog nooit gekomen. In de Jaren '80 was het merk er eventjes heel dichtbij: een productieversie van de Pinin Concept zou serieus overwogen zijn. De auto, die tot stand kwam ter gelegenheid van Pininfarina's 50ste verjaardag, was gebaseerd op de Ferrari 400GT. Ook het uiterlijk had daar wel wat van weg, al zag de sedan er wel een stuk moderner uit.