Toen Triumph ook nog motoren bouwde voor andere merken: 8 auto's met Triumph motor
Niet alleen Saab en Rover
Vaak ging het om series van enkele tientallen, soms om vele, vele duizenden: behalve voor eigen gebruik bouwde Triumph ook motoren voor derden. Acht van die derden hebben we voor je op een rijtje gezet. Veel van die auto's was je misschien al vergeten, of sterker nog, je wist niet eens van het bestaan ervan!
Amphicar 770 (1961)
De Amphicar 770 ziet het levenslicht bij de Deutsche Waggon- und Maschinenfabriken (DMW), onderdeel van het imperium van de familie Quandt die we ook kennen als eigenaar van BMW. Een motor uit München lijkt dan wellicht logischer dan die uit de Triumph Herald.
Bond Equipe GT (1963)
Onder de glasfiber carrosserie van de Equipe GT gaat niet alleen een Triumph-motor schuil (de 1.147 cc uit de Spitfire), maar ook het chassis van een Triumph Herald. Van die laatste zijn tevens de portieren geleend.
Sussita 12 (1968)
Aanvankelijk gebruikt het Israëlische Autocars Co. een Ford-motor in de Sussita 12. Wanneer de fabriek eind jaren 60 Triumphs gaat assembleren krijgt de 12 de krachtbron uit de Herald.
Panther Rio (1975)
Gebaseerd op techniek van de Dolomite bouwt Panther auto’s die naar eigen zeggen voldoen aan dezelfde kwaliteitsstandaard als die van Rolls-Royce. Panther durft voor een Rio met Dolomite Sprint-motor dan ook meer te vragen dan Jaguar voor een XJ 5.3.
Fairthorpe Electron Minor (1957)
De Fairthorpe Electron debuteert in 1956 met een Coventry Climax-motor. Een jaar later volgt de goedkopere Electron Minor met de SC-motor van de Standard Motor Company, de firma die vanaf 1959 verder gaat als Standard Triumph.
Saab 99 (1968)
De vier-in-lijn die Triumph ontwikkelt voor de Dolomite is in feite niets anders dan de rechter helft van de V8 uit de Stag, vandaar dat de motor onder een hoek staat en door het leven gaat als de Slant Four. Uiteindelijk debuteert hij in de Saab 99. De Dolomite volgt pas in 1972.
Swallow Doretti (1954)
In de twee jaar dat Swallow de Doretti bouwt, maakt het gebruik van Triumph TR2-techniek, inclusief de tweeliter-motor. Die viercilinder komt oorspronkelijk uit de Standard Vanguard en is in eerste instantie ontwikkeld voor de Ferguson TE20-tractor.
Rover 2600 (1977)
Hoewel er elders in het BLMC-concern ook andere zescilinders beschikbaar zijn, gebruikt Rover enkel en alleen voor de SD1 een doorontwikkelde krchtbron op basis van de zes-in-lijn uit de Triumph 2500.