Toen in het nieuws: staal-geworden American Dream

GM vecht tegen de Europese bierkaai

AutoWeek 30 1990
In het kader van Throwback Thursday en de 25e verjaardag van AutoWeek blikken we vandaag terug op AutoWeek 30 uit 1990, waarin we vooruitblikken naar een elftal nieuwe Amerikaanse modellen die klaarstaan om Europa te gaan veroveren in 1991.

In 1990 was de stal van General Motors beter gevuld dan tegenwoordig, met ook nog merken als Oldsmobile en Pontiac. Daar ging in respectievelijk 2004 en 2010 de stekker uit, waardoor in de VS alleen Cadillac, Chevrolet, Buick en GMC zijn overgebleven. In AutoWeek nummer 30 van 1990 maakten we een uitgebreid verhaal over al het moois dat ons voor 1991 te wachten stond. 25 jaar later kijken we wat er van al die mooie vooruitzichten terecht kwam.

Wat schreven we?

We trappen af met een stukje GM-historie en kijken ook alvast vooruit naar de toekomst. Zo wordt er, met de oliecrisis van eind jaren zeventig nog in het achterhoofd, gewerkt aan een elektrische auto die op korte termijn al - op kleine schaal - op de weg moet komen. Ook melden we dat Amerikaanse auto's niet meer de slagschepen van voorheen zijn en dat het tegenwoordig eigenlijk best aantrekkelijk kan zijn om een auto uit het land van Uncle Sam aan te schaffen.

De auto's waarmee General Motors om de gunst van de Europese koper gaat knokken, zijn de Chevrolet Corvette, Beretta, Caprice Classic, Blazer en Lumina. Buick heeft de Park Avenue voor ons klaarstaan en Pontiac gaat ons overtuigen met de Grand Prix, Firebird en Trans Sport. Tot slot staan bij Cadillac de Eldorado en Fleetwood in de startblokken.

Wat zeggen we nu?

Het duurde nog tot in 1996 voordat GM met z'n elektrische auto kwam: de EV1. Dit proefballonnetje was een voortvloeisel uit de Impact concept-car uit 1990 en duurde tot 2003, toen het project een stille dood stierf. De begin dit jaar gepresenteerde Bolt is daarmee de eerste volledig elektrische auto van GM die wel voor het grote publiek - de EV1 kon alleen geleast worden en bleef eigendom van de fabrikant - te koop zal zijn.

Met alle eerdergenoemde modellen werd het natuurlijk helemaal niks in Europa. Een Corvette, Park Avenue of Caprice kom je zo nu en dan nog wel eens tegen en de Trans Sport was destijds een echte bezienswaardigheid maar bij de Cadillac-dealer stond men bepaald niet te dringen voor een Fleetwood of Eldorado...

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.